• naše weby..
  • ..
  • .

Mozaika metodik a indikátorů udržitelného rozvoje

Mozaika metodiky a indikátory
udržitelného rozvoje

Metodický dokument

Akční plán rozvoje lidských zdrojů pro výzkum, vývoj a inovace a genderové rovnosti ve VaVaI v ČR 2018-2020

Zpracovatel/garant: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Popis dokumentu: Stěžejním účelem Akčního plánu je rozvinout strategický rámec rozvoje lidských zdrojů pro výzkum, vývoj a inovace, určený do roku 2020 Národní politikou výzkumu, vývoje a inovací ČR, a implementovat do systému řízení výzkumného a inovačního prostředí v ČR opatření, jež zásadním způsobem přispějí ke zvýšení kvalitativní úrovně rozvoje lidských zdrojů pro věcně příslušné sektory v souladu s vysokými mezinárodními standardy a principy zahraniční dobré praxe.

Hlavní cíl Akčního plánu spočívá v zabezpečení rozvoje vysoce kvalitních lidských zdrojů pro sektory VaVaI na všech stupních vzdělávání a zajištění rozvoje mezinárodně vysoce konkurenceschopného prostředí ve výzkumných organizacích ČR, vytvářejícího podmínky pro rozvoj špičkových vědeckých kariér.


Indikátory v metodickém dokumentu

Akční plán rozvoje lidských zdrojů pro výzkum, vývoj a inovace a genderové rovnosti ve VaVaI v ČR 2018-2020
1. Popularizace výzkumu, vývoje a inovací a zatraktivnění vědecké kariéry
1.1 Zvýšení míry iniciace a stimulace dětí a mládeže ke kreativitě, kritickému myšlení a schopnostem, resp. dovednostem při práci a využívání možností moderních a nově vznikajících technologií
1.1.1 Zahrnutí aktivního přístupu v oblasti iniciace a stimulace dětí a mládeže ke kreativitě, kritickému myšlení a schopnostem, resp. dovednostem při práci a využívání možností moderních a nově vznikajících technologií jakožto kritéria pro hodnocení mateřských, základních a středních škol
1.1.2 Zohlednění aktivit iniciace a stimulace dětí a mládeže ke kreativitě, kritickému myšlení a schopnostem, resp. dovednostem při práci a využívání možností moderních a nově vznikajících technologií a aktivit spočívajících v zatraktivnění vědecké kariéry jakožto hodnotícího kritéria v rámci Kariérního řádu učitele
1.1.3 Ustavení aktivity spočívající v podpoře zapojení do iniciativy Noc vědců a vědkyň
1.1.4 Zohlednění účasti výzkumných pracovníků/pracovnic na aktivitách vedoucích k iniciaci a stimulaci dětí a mládeže ke kreativitě, kritickému myšlení a schopnostem, resp. dovednostem při práci a využívání možností moderních a nově vznikajících technologií jakožto kritéria pro jejich interní (kariérní) hodnocení v rámci výzkumných organizací
1.1.5 Posílení spolupráce výzkumných organizací s mateřskými, základními a středními školami a dále i zařízeními zabývajícími se mimoškolními aktivitami dětí a mládeže na aktivitách vedoucích k iniciaci a stimulaci dětí a mládeže ke kreativitě, kritickému myšlení a schopnostem, resp. dovednostem při práci a využívání možností moderních a nově vznikajících technologií
1.2 Posílení odpovědného a pro-aktivního přístupu výzkumné komunity a veřejnoprávních médií ke komunikaci výsledků a přínosů VaVaI široké veřejnosti.
1.2.1 Zohlednění popularizačních aktivit jakožto kritéria hodnocení výzkumných organizací pro účely poskytování institucionální podpory na jejich dlouhodobý koncepční rozvoj
1.2.2 Zohlednění účasti výzkumných pracovníků/pracovnic na popularizačních aktivitách jakožto kritéria pro jejich interní (kariérní) hodnocení v rámci výzkumných organizací
1.2.3 Zintenzivnění spolupráce s veřejnoprávními médii na tvorbě obsahu vzdělávacích a popularizačních programů souvisejících s vědou a cílených na děti, mládež a rodiče
1.3 Zvýšení společenské prestiže vědy a úrovně znalostí o vědě v populaci zintenzivněním komunikace výsledků a socioekonomických dopadů VaVaI.
1.3.1 Zohlednění komunikace výsledků a socioekonomických dopadů VaVaI jakožto kritéria hodnocení výzkumných organizací pro účely poskytování institucionální podpory na jejich dlouhodobý koncepční rozvoj
1.3.2 Zvýšená míra medializace oceněných výzkumných pracovníků/pracovnic dosahujících mimořádných výsledků ve VaVaI za účelem zvyšování prestiže vědecké profese
1.3.3 Zintenzivnění komunikace vědecké obce a zákonodárců/politiků socioekonomických dopadů VaVaI např. prostřednictvím rozvoje procesu tzv. technology assessment jakožto znalostní báze pro přijímání politických rozhodnutí za využití analýz předpokladů a dopadů implementace nových technologií
1.3.4 Zohlednění participace výzkumných pracovníků/pracovnic na aktivitách spočívajících v komunikaci výsledků a socioekonomických dopadů VaVaI jakožto kritéria pro jejich interní (kariérní) hodnocení v rámci výzkumných organizací
1.3.5 Posílení spolupráce výzkumných organizací s veřejnoprávními médii na komunikaci výsledků a socioekonomických dopadů VaVaI
2. Genderová segregace vzdělávacích drah
2.1 Genderová destereotypizace studijních oborů a vzdělávacích drah za účelem docílení vyrovnanějšího zastoupení žen a mužů v jednotlivých studijních oborech a profesích.
2.1.1 Implementace principu tzv. genderového mainstreamingu do systému řízení oblasti vzdělávání na všech jeho úrovních a reflexe principů tzv. genderového mainstreamingu v rámci přípravy učebních materiálů
2.1.2 Začlenění problematiky genderové destereotypizace studijních oborů a vzdělávacích drah do systému vzdělávání pedagogických pracovníků/pracovnic všech vzdělávacích stupňů a do systému vzdělávání pracovníků/pracovnic výzkumných organizací
2.1.3 Rozvoj aktivit cílených na posílení atraktivity vědecké profese pro dívky
2.1.4 Posílení spolupráce s mateřskými, základními a středními školami
3. Prostředí výzkumných organizací
3 Rozvoj institucionálního prostředí ve výzkumných organizací ČR v souladu s principy Evropské charty pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků a vytváření mezinárodně konkurenceschopných podmínek pro provádění excelentního VaVaI a rozvoj špičkových vědeckých kariér na nich

Implementace principu tzv. genderového mainstreamingu do systému řízení VaVaI ČR na všech jeho úrovních za účelem vytvoření rovnocenných podmínek pro ženy a muže pro rozvoj jejich vědeckých kariér, potažmo maximalizaci využití potenciálu žen-vědkyň v sektorech VaVaI
3.1.1 Podpora výzkumných organizací v provádění institucionálních reforem v souladu s principy Evropské charty pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků
3.1.2 Podpora výzkumných organizací v získání a udržení loga „HR Award“ udělovaného Evropskou komisí
3.1.3 Implementace principu tzv. genderového mainstreamingu do systému řízení VaVaI na všech jeho úrovních
3.1.4 Zohlednění kulturní a institucionální změny pro genderovou rovnost jakožto kritéria hodnocení výzkumných organizací pro účely poskytování institucionální podpory na jejich dlouhodobý koncepční rozvoj
3.1.5 Začlenění problematiky implementace tzv. genderového mainstreamingu ve VaVaI do systému vzdělávání zaměstnanců poskytovatelů podpory na VaVaI. Začlenit v gesci MŠMT v souladu s aktualizací studijních materiálů problematiku v oblasti genderového mainstreamingu do úřednické zkoušky v oboru VaVaI
3.1.6 Přijetí konkrétních opatření na podporu slaďování pracovního a soukromého života výzkumných pracovníků/pracovnic
3.1.7 Implementace principů Evropské charty pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků v rámci institucionálního prostředí výzkumných organizací mj. za účelem získání a udržení loga „HR Award“ udělovaného Evropskou komisí
3.1.8 Posílení transparentnosti náboru výzkumných pracovníků/pracovnic prostřednictvím publikování volných pracovních pozic na národní i mezinárodní úrovni v médiích a na EURAXESS a dalších mezinárodních portálech pracovních příležitostí
3.1.9 Implementace flexibilních nástrojů pro řízení kariéry výzkumných pracovníků/pracovnic prostřednictvím vytváření kariérních plánů, které prolomí stávající hierarchický kariérní systém a umožní kariérní růst mladším generacím výzkumných pracovníků/pracovnic
3.1.10 Vytváření příznivých podmínek ve výzkumných organizacích, které umožní začínajícím výzkumným pracovníkům/pracovnicím osamostatnit se od svých školitelů/školitelek po absolvování doktorských studijních programů a založit si vlastní výzkumnou skupinu
3.1.11 Použití různorodějších evaluačních kritérií v procesu interního (kariérního) hodnocení a odměňování výkonnosti výzkumných pracovníků/pracovnic
3.1.12 Vytvoření interních strategií a systémů podpory pro kulturní a institucionální změnu pro genderovou rovnost ve výzkumných organizacích
4. Profesní dráhy doktorandů/doktorandek a systém doktorského studia
4.1 Zvýšení studijní úspěšnosti studentů/studentek DSP a zvýšení podílu těch, kteří/které úspěšně ukončí studium ve standardní době studia zvýšené o jeden rok

Zvýšení finančního ohodnocení studentů/studentek DSP tak, aby toto ohodnocení umožňovalo plnohodnotně se věnovat studiu v DSP

Zajištění minimální kvalitativní úrovně studia v DSP a transparentních a srovnatelných podmínek studia a požadavků kladených na studenty/studentky, včetně podpory jejich intenzivního zapojování do tvůrčí činnosti
4.1.1 Zvýšení finančního příspěvku na stipendia pro studenty/studentky DSP
4.1.2 Úprava pravidel rozdělování příspěvku na stipendia pro studenty/studentky DSP mezi vysoké školy tak, aby nebyl jediným hlediskem počet studentů/studentek DSP. Doplnění pravidel o ukazatele kvality doktorských studijních programů
4.1.3 Určení kvalitativních kritérií pro akreditaci DSP a vnější hodnocení činnosti vysokých škol Národním akreditačním úřadem pro vysoké školství
4.1.4 Stanovení očekávaných výsledků studia v rámci DSP prostřednictvím Rámce kvalifikací vysokoškolského vzdělávání; vytvoření obecného rámce doktorského vzdělávání
4.1.5 Zahájení dialogu o současné podobě DSP a potřebě jeho reformy v rámci jednotlivých oborových skupin
4.1.6 Zvýšení stipendií studentů/studentek DSP
4.1.7 Zapojování studentů/studentek do řešení výzkumných projektů v rámci jejich studijních povinností
4.1.8 Omezení nároků na studenty/studentky DSP kladených vysokou školou, pokud tyto nesouvisejí se studiem a tvůrčí činností anebo výukou
4.1.9 Doplnění vztahu studentů/studentek DSP a vysokých škol, respektive dalších subjektů podílejících se na realizaci DSP (studium podle zákona o vysokých školách) o vztah kombinující studium a pracovně-právní vztah
4.1.10 Začlenění kvality DSP do institucionálních strategií a politik a rozvíjení interních systémů organizace DSP a zajišťování kvality DSP. Sledování kvality jednotlivých školitelů/školitelek a jejich studentů/studentek (počet a typ publikací, mobilita, konference, zapojení do projektů, studijní úspěšnost atd.)
5. Mobilita
5.1 Posílení mezinárodní a mezisektorové mobility pracovníků/pracovnic výzkumných organizací ČR jakožto jednoho ze stěžejních předpokladů pro cirkulaci idejí a znalostí na mezinárodní, resp. mezisektorové úrovni
5.1.1 Implementace programů účelové podpory VaVaI zaměřených na podporu mezinárodní mobility výzkumných pracovníků/pracovnic
5.1.2 Podpora infrastrukturních služeb poskytujících výzkumným pracovníkům/pracovnicím komplexní pomoc při řešení otázek souvisejících s jejich mezinárodní mobilitou
5.1.3 Zohlednění mezinárodní a mezisektorové mobility výzkumných pracovníků/pracovnic jakožto kritéria pro jejich interní (kariérní) hodnocení v rámci výzkumných organizací s přihlédnutím k individuálním možnostem
5.1.4 Implementace interních grantových schémat na podporu mezinárodní a mezisektorové mobility výzkumných pracovníků/pracovnic, včetně reintegračních schémat pro české výzkumné pracovníky/pracovnice působící v zahraničí a reintegračních schémat pro výzkumné pracovníky/pracovnice nacházející se na mateřské/rodičovské dovolené
6. Lidské zdroje jako součást systému hodnocení výzkumných organizací
6.1 Hodnocení výzkumných organizací ČR pro účely poskytování institucionální podpory na jejich dlouhodobý koncepční rozvoj mj. na základě jejich institucionální strategie pro rozvoj lidských zdrojů pro VaVaI
6.1.1 Stanovení institucionální strategie výzkumných organizací pro rozvoj lidských zdrojů pro VaVaI (včetně implementace principů Evropské charty pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků do institucionálního prostředí výzkumných organizací) jakožto jednoho ze stěžejních kritérií jejich hodnocení pro účely poskytování institucionální podpory na jejich dlouhodobý koncepční rozvoj
6.1.2 Příprava a implementace institucionální strategie pro rozvoj lidských zdrojů pro VaVaI v souladu s principy Evropské charty pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků, příklady mezinárodní dobré praxe a doporučeními uvedenými v Akčním plánu
TISK
i