• naše weby..
  • ..
  • .

Mozaika metodik a indikátorů udržitelného rozvoje

Mozaika metodiky a indikátory
udržitelného rozvoje

Metodický dokument

Aktualizace Exportní strategie ČR 2012-2020
Updating the Export Strategy of the Czech Republic 2012-2020

Zpracovatel/garant: Odbor řízení exportní strategie a služeb/Sekce Evropské unie a zahraničního obchodu

Popis dokumentu: Aktualizace Exportní strategie České republiky 2012 – 2020 byla zpracována po čtyřech letech platnosti původního strategického dokumentu v reakci na změny v české ekonomice a na mezinárodních trzích. Exportní strategie nadále vytváří strategický rámec proexportní politiky, v aktualizaci je navržen efektivnější způsob využívání nástrojů proexportní politiky, preciznější specifikace cílů a způsobů jejich dosažení, intenzivnější kooperaci proexportně zaměřených organizací státu a zároveň předpokládá průběžnou komunikaci s firemními reprezentacemi a sociálními partnery.
Aktualizace Exportní strategie vychází z Koncepce zahraniční politiky České republiky, navazuje na Národní inovační strategii a přihlíží též k záměrům Průmyslu 4.0. Jedním z důvodů pro aktualizaci Exportní strategie je i doplnění teritoriálního přístupu přístupem oborovým, kdy jsou klíčové trhy určovány na základě zjištěných oborových příležitostí. Pilíře Exportní strategie byly modifikovány tak, aby lépe odpovídaly zaměření aktualizované Exportní strategie a významu, který mají jednotlivé oblasti podpory pro podnikatele: Pilíř 1: Finanční nástroje; Pilíř 2: Informace a rozvoj služeb exportérům; Pilíř 3: Rozvoj obchodních příležitostí.
V zájmu zjednodušení a zefektivnění procesu implementace Aktualizace Exportní strategie je navrženo místo 11 projektových týmů tři pracovní skupiny, které odpovídají nově definovaným pilířům. Další změnou je využití již existujících a funkčních meziresortních pracovních skupin.
K významným nástrojům podpory exportu patří kromě financování a pojišťování se státní podporou též oblast informací a služeb exportérům. Základními systémovými prvky komplexu asistenčních a konzultačních služeb poskytovaných podnikatelům v rámci proexportní politiky státu jsou Jednotná zahraniční síť, Klientské centrum, Katalog služeb. Aktualizace Exportní strategie se věnuje také dalším nástrojům podpory exportu – podporované účasti firem na významných veletrzích, projektům na podporu ekonomické diplomacie a podnikatelským misím doprovázejícím nejvyšší ústavní činitele na jejich zahraničních cestách. Aktualizace klade rovněž důraz na zlepšování prostředí mezinárodního obchodu a přístupu na trhy, kterému se věnuje společná obchodní politika EU, sjednávání bilaterálních dohod o volném obchodu. Ve dvoustranných vztazích jsou to smíšené orgány/mezivládní komise, které slouží k prosazování exportních zájmů ČR ve vztahu k rostoucím trhům. V rámci odstraňování překážek na vnitřním trhu EU funguje v ČR jednotný poradenský systém, zahrnující Jednotná kontaktní místa, službu SOLVIT a Kontaktní místo pro výrobky (ProCop). Projekty ekonomické migrace, popsané v aktualizaci Exportní strategie mají pomoci v zajištění kvalifikované pracovní síly pro české firmy ze zahraničí v případě jejich nedostatku na českém trhu práce, a to zejména pro firmy s exportním zaměřením.


Indikátory v metodickém dokumentu

Aktualizace Exportní strategie ČR 2012-2020
1. Finanční nástroje
1.1 Exportní financování a pojišťováníCíl: Zajištění udržitelnosti systému exportního pojišťování a financování ve prospěch účinné podpory vývozu
Stabilizace obou institucí, návrh funkčního modelu exportního financování a pojištění z hlediska udržitelnosti, nároků na státní rozpočet a zajištění podpory exportu s využitím zkušeností podobných institucí v zahraničí.
Vytvoření odpovídajících legislativních podmínek a pravidel, institucionální zabezpečení a rozpočtové zajištění finančních prostředků pro poskytování tzv. „vázané pomoci“.
1.2 Rozvojová spolupráceCíl: Účinná rozvojová spolupráce s vytvářením příležitostí pro další působení podnikatelských subjektů na daném trhu
Zajistit větší propojení a koordinaci vládního, nevládního a soukromého sektoru při realizaci zahraniční rozvojové spolupráce.
2. Informace a rozvoj služeb exportérům
2.1 InformaceCíl: Zajistit kvalitní a dostupné informace pro rozhodování exportérů
Koncepční rozvoj portálu BusinessInfo.cz s cílem vybudovat informační one-stop-shop založený na závěrech z analýz i informačních potřeb exportérů.
Implementace upgrade informačního systému SINPRO a jeho další rozvoj
2.2 Asistenční a konzultační službyCíl: Zvyšování počtu obchodních případů prostřednictvím asistenčních a konzultačních služeb se závazným standardem kvality
Vyhodnocování činnosti sítě (vytíženost) a optimalizace (rozšiřování, relokace) dle exportních příležitostí a poptávky po kapacitách.
Rozvíjení služeb Klientského centra pro export podle potřeb exportérů.
Nabídka služeb pro oblast VaVaI směřující k systematické podpoře internacionalizace pro výrazně inovativní MSP. Aktivní nabídka služeb pro firmy zapojené do projektů podpory VaVaI.
2.3 Rozvoj služeb v regionechCíl: Zvyšování počtu začínajících exportérů z regionů
Zajištění regionálního působení CzechTrade a Klientského centra pro export, realizace konferencí a seminářů v regionech.
2.4 Vzdělávání pro exportCíl: Zvýšení exportních kompetencí firem
Pokračovat v organizaci exportního vzdělávání CzechTrade pro podnikatele, v seminářích, exportních konferencích a dalších formách dle zájmu podnikatelské veřejnosti. Využívat zkušeností úspěšných vysoce inovativních firem jako vzorů pro další firmy.
3. Rozvoj obchodních příležitostí
3.1 Propagace a rozšiřování poptávky po českém exportuCíl: Usnadnění expanze exportujících na nové trhy, udržení stávajících
Vyhodnocování proexportních dopadů jednotlivých akcí a souhrnně celých programů. Sjednocení metodiky zjišťování spokojenosti a měření dopadů.
Posouzení současného způsobu přípravy a hodnocení podnikatelských misí a příprava standardizovaného postupu jejich vyhodnocování.
3.2 Obchodní politikaCíl: Vytváření nových obchodních příležitostí pro české firmy zlepšováním prostředí mezinárodního obchodu
Pravidelné jednání expertního týmu pro TTIP a obchodní politiku obecně za účelem diskuse se sociálními partnery, akademickou sférou a neziskovými organizacemi o postojích ČR pro jednání v rámci společné obchodní politiky EU.
Trvalé vyhodnocování proexportního přínosu jednání smíšených orgánů a jeho využití k případným následným korekcím jak teritoriálního, tak i oborového zaměření těchto komisí.
3.3 Vnitřní trhCíl: Odstraňování překážek na vnitřním trhu
3.4 Projekty ekonomické migraceCíl: Zajištění kvalifikované pracovní síly pro české firmy ze zahraničí v případě jejich nedostatku na českém trhu práce, zejména pro firmy s exportním zaměřením
Realizace stávajících migračních projektů, jejich průběžné vyhodnocení a úpravy v případě potřeby, reflexe aktuálních potřeb.
3.5 Investice pro export
Zajištění spolupráce CzechInvest a CzechTrade v oblasti podpory inovativních podniků a jejich exportní orientace.
TISK
i