Metodický dokument
Aktualizace Exportní strategie ČR 2012-2020
Updating the Export Strategy of the Czech Republic 2012-2020
Gestor: MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU
Zpracovatel/garant: Odbor řízení exportní strategie a služeb/Sekce Evropské unie a zahraničního obchodu
Popis dokumentu: Aktualizace Exportní strategie České republiky 2012 – 2020 byla zpracována po čtyřech letech platnosti původního strategického dokumentu v reakci na změny v české ekonomice a na mezinárodních trzích. Exportní strategie nadále vytváří strategický rámec proexportní politiky, v aktualizaci je navržen efektivnější způsob využívání nástrojů proexportní politiky, preciznější specifikace cílů a způsobů jejich dosažení, intenzivnější kooperaci proexportně zaměřených organizací státu a zároveň předpokládá průběžnou komunikaci s firemními reprezentacemi a sociálními partnery.
Aktualizace Exportní strategie vychází z Koncepce zahraniční politiky České republiky, navazuje na Národní inovační strategii a přihlíží též k záměrům Průmyslu 4.0. Jedním z důvodů pro aktualizaci Exportní strategie je i doplnění teritoriálního přístupu přístupem oborovým, kdy jsou klíčové trhy určovány na základě zjištěných oborových příležitostí. Pilíře Exportní strategie byly modifikovány tak, aby lépe odpovídaly zaměření aktualizované Exportní strategie a významu, který mají jednotlivé oblasti podpory pro podnikatele: Pilíř 1: Finanční nástroje; Pilíř 2: Informace a rozvoj služeb exportérům; Pilíř 3: Rozvoj obchodních příležitostí.
V zájmu zjednodušení a zefektivnění procesu implementace Aktualizace Exportní strategie je navrženo místo 11 projektových týmů tři pracovní skupiny, které odpovídají nově definovaným pilířům. Další změnou je využití již existujících a funkčních meziresortních pracovních skupin.
K významným nástrojům podpory exportu patří kromě financování a pojišťování se státní podporou též oblast informací a služeb exportérům. Základními systémovými prvky komplexu asistenčních a konzultačních služeb poskytovaných podnikatelům v rámci proexportní politiky státu jsou Jednotná zahraniční síť, Klientské centrum, Katalog služeb. Aktualizace Exportní strategie se věnuje také dalším nástrojům podpory exportu – podporované účasti firem na významných veletrzích, projektům na podporu ekonomické diplomacie a podnikatelským misím doprovázejícím nejvyšší ústavní činitele na jejich zahraničních cestách. Aktualizace klade rovněž důraz na zlepšování prostředí mezinárodního obchodu a přístupu na trhy, kterému se věnuje společná obchodní politika EU, sjednávání bilaterálních dohod o volném obchodu. Ve dvoustranných vztazích jsou to smíšené orgány/mezivládní komise, které slouží k prosazování exportních zájmů ČR ve vztahu k rostoucím trhům. V rámci odstraňování překážek na vnitřním trhu EU funguje v ČR jednotný poradenský systém, zahrnující Jednotná kontaktní místa, službu SOLVIT a Kontaktní místo pro výrobky (ProCop). Projekty ekonomické migrace, popsané v aktualizaci Exportní strategie mají pomoci v zajištění kvalifikované pracovní síly pro české firmy ze zahraničí v případě jejich nedostatku na českém trhu práce, a to zejména pro firmy s exportním zaměřením.