• naše weby..
  • ..
  • .

Mozaika metodik a indikátorů udržitelného rozvoje

Mozaika metodiky a indikátory
udržitelného rozvoje

Metodický dokument

Digitální Česko: Informační koncepce České republiky [akt. 2020]

Zpracovatel/garant: Ministerstvo vnitra

Popis dokumentu: Informační koncepce České republiky (dále také jen „IKČR“) je jedním ze tří hlavních pilířů zastřešujícího strategického dokumentu Digitální Česko. Jedná se o základní dokument, který stanovuje na základě zmocnění podle § 5 a odst. 1 zákona 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy, cíle České republiky v oblasti informačních systémů veřejné správy (dále také jen ISVS) a obecné principy pořizování, vytváření, správy a provozování informačních systémů veřejné správy v České republice na období 5 let.
Informační koncepce ČR obsahuje zejména:
1. cíle ČR v oblasti eGovernmentu a jeho podpory informačními systémy veřejné správy,
2. obecné architektonické principy pro návrh a rozvoj takových informačních systémů a jejich služeb
3. obecné principy řízení útvarů informatiky a řízení životního cyklu informačních systémů
V závěru obsahuje seznam samostatných následných dokumentů, kterými bude rozpracována a implementována.


Indikátory v metodickém dokumentu

Digitální Česko: Informační koncepce České republiky [akt. 2020]
Česká republika je jednou z předních zemí v praktickém využívání moderních služeb eGovernmentu,což významně přispívá k přívětivosti a celkové efektivitě výkonu veřejné moci
1 UŽIVATELSKY PŘÍVĚTIVÉ A EFEKTIVNÍ ON-LINE SLUŽBY PRO OBČANY A FIRMY
1.1 Vytvoření národního katalogu a vyhledávače služeb veřejné správy.
1.2 Centrální informační služby nové generace.
1.3 Rozvoj sdílených služeb univerzálních obslužných kanálů.
1.4 Rozvoj on-line „front-office“ služeb jednotlivých rezortů.
1.5 Zlepšení národního katalogu otevřených dat.
1.6 Zavedení rolí v OVS, zodpovědných za elektronickou obsluhu klientů, napříč agendami, a stanovení správců služeb.
1.7 Vytvoření systému.
1.8 Zařazení metodik UX/UI do tvorby informačních systémů.
2 DIGITÁLNĚ PŘÍVĚTIVÁ LEGISLATIVA
2.1 Při tvorbě legislativy upravující digitální oblasti se budou zpracovatelé řídit doporučeními obsaženými v Zásadách pro tvorbu digitálně přívětivé legislativy.
2.2 Podílet se na tvorbě evropské digitální legislativy.
2.3 Dokončení projektů eSbírka a eLegislativa.
2.4 Průběžné analyzování platných právních předpisů (zákonů, vyhlášek, nařízení a usnesení vlády) a návrhy novel agendových zákonů a základních procesních předpisů.
2.5 Posílení práv občanů a firem na digitální služby.
2.6 Analýza účinnosti všech zákonů a vyhlášek eGovernmentu a jejich případná aktualizace.
2.7 Analyzovat a umožnit přesah služeb eGovernmentu a jejich využití pro soukromoprávní subjekty.
2.8 Vydat metodiku pro zadávání veřejných zakázek v oblasti ICT, případně upravit Zákon o veřejných zakázkách.
2.9 Vytvoření návrhů nových právních předpisů na podporu eGovernmentu.
3 ROZVOJ PROSTŘEDÍ PODPORUJÍCÍHO DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE V OBLASTI eGOVERNMENTU
3.1 Při tvorbě nového programovacího období bude ČR aktivně prosazovat alokaci prostředků z ESIF na podporu prostředí digitálních technologií, v rámci IKČR pro rozvoj rozsahu a dostupnosti služeb elektronické veřejné správy.
3.2 Digitalizace dosud nedigitalizovaného obsahu.
3.3 Vytvoření prostředí pro dlouhodobé ukládání a archivaci digitálního (úředního) obsahu.
3.4 Rozvoj a provoz základních registrů.
3.5 Aktualizace a realizace strategie v oblasti budování a využívání komunikační infrastruktury veřejné správy.
3.6 Zavedení systému důvěryhodné elektronické identifikace do praxe.
3.7 Rozvoj a provoz základních služeb.
3.8 Podpora opatření kybernetické bezpečnosti pro veřejnou správu.
4 ZVÝŠENÍ KAPACIT A KOMPETENCÍ ZAMĚSTNANCŮ VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ
4.1 Návrh změn systemizace a katalogizace ICT profesí.
4.2 Návrh a realizace opatření pro získání, udržení a rozvoj klíčových specialistů.
4.3 Ve spolupráci s Vysokými školami navrhnout a realizovat systém, který zajistí vyšší přiliv kvalitních absolventů v požadovaných odbornostech do zaměstnaneckého poměru ve státním sektoru a zajistí jejich setrvání po definovanou dobu.
4.4 Zvýšení celkových odborných kapacit s využitím sdílených kompetenčních center.
4.5 Ustavení transformačních útvarů Projektové kanceláře a Architektonické kanceláře na úrovni přímé podpory nejvyššího vedení úřadu.
4.6 Podpora kompetencí a zajištění kapacit pro realizaci změn.
4.7 Zavedení nových rolí a systematizovaných míst pro výkon nových metod řízení v úřadu.
4.8 Zavedení systému vzdělávání zaměstnanců pro řízení a realizaci změn směrem k efektivnímu eGovernmentu.
5 EFEKTIVNÍ A CENTRÁLNĚ KOORDINOVANÉ ICT VEŘEJNÉ SPRÁVY
5.1 Implementace procesu řízení Informační koncepce ČR.
5.2 Alokace adekvátních lidských a finančních zdrojů pro realizaci IK ČR.
5.3 Zavedení principů a postupů „Enterprise architektury“ do řízení eGovernmentu všech úrovní.
5.4 Realizace optimálního modelu koordinace činnosti státních organizací a podniků, specializovaných na poskytování ICT služeb.
5.5 Vytvoření eGovernment cloudu.
5.6 Vydání a aktualizace národních funkčních a servisních standardů.
5.7 Podpora sdílení údajů agendových systémů pro výkon agendy státní správy v přenesené působnosti.
5.8 Podpora budování agendových systémů v samosprávné působnosti, spisové služby a oběhu dokumentů a provozních systémů (Mail, ERP, HR).
5.9 Propojený datový fond.
5.10 Veřejný datový fond tvořený publikovanými veřejnými údaji veřejné správy.
5.11 GeoInformace.
5.12 Efektivní koordinace, plánování, kontrola a zajištění zpětné vazby záměrů realizace IKČR a ostatních
IT zakázek.
5.13 Budování agendových informačních systémů nové generace.
6 EFEKTIVNÍ A PRUŽNÝ DIGITÁLNÍ ÚŘAD
6.1 Efektivní a uživatelsky přívětivá IT podpora práce úředníků.
6.2 Digitalizace vnitřních činností a dokumentů úřadu - konec referátníků a žádanek.
6.3 Zavedení nových metod řízení úřadu a využití sdílených služeb.
6.4 Modernizace podpůrných a provozních informačních systémů úřadů.
6.5 Modernizace a posílení vnitřní digitální infrastruktury úřadu.
TISK
i