• naše weby..
  • ..
  • .

Mozaika metodik a indikátorů udržitelného rozvoje

Mozaika metodiky a indikátory
udržitelného rozvoje

Metodický dokument

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Moravskoslezského kraje (2016)

Zpracovatel/garant: Odbor školství, mládeže a sportu

Popis dokumentu: DZ MSK 2016 je střednědobým strategickým dokumentem v oblasti vzdělávání do roku 2020. Rozvojové priority DZ MSK 2016 plně respektují strategické směry a příslušná opatření DZ ČR 2015-2020, současně však reflektují specifické potřeby vzdělávání v MSK. DZ MSK 2016 je strukturován do 3 tematických oblastí.
1. Stručná hospodářská a sociodemografická charakteristika MSK - hlavní výzvy k řešení;
2. Strategie rozvoje vzdělávání a sítě škol v kraji
3. Financování regionálního školství


Indikátory v metodickém dokumentu

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Moravskoslezského kraje (2016)
2.3.1. Rovné příležitosti ve vzdělávání
2.3.1.1 Podpora inkluzívního (společného) vzdělávání
Podpora vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti inkluzívního vzdělávání
Zlepšování podmínek pro inkluzívní vzdělávání ve školách
Spolupráce škol a školských zařízení se sociálními partnery v oblasti inkluzívního vzdělávání
2.3.1.2 Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných
Podpora vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Zlepšování podmínek pro vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných dětí a žáků v mateřských, základních a středních školách
Podpora vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti práce s dětmi, žáky, studenty se speciálními vzdělávacími potřebami a dětmi, žáky, studenty nadanými a mimořádně nadanými
Podpora žáků základních a středních škol v celostátních a mezinárodních soutěžích
Podpora organizátorů celostátních a mezinárodních soutěží základních a středních škol
2.3.1.3 Národnostní školství
Zajištění informovanosti v oblasti národnostního školství prostřednictvím webových stránek MSK
Podpora vzdělávání v jazycích národnostních menšin a multikulturní výchovy
2.3.1.4 Další rozvoj pedagogicko-psychologického poradenství
Podpora zkvalitňování poradenských služeb
Podpora činnosti školních poradenských pracovišť
2.3.1.5 Prevence sociálně-patologických jevů dětí a mládeže
Realizovat a využívat finanční podporu v oblasti prevence rizikových forem chování ve školách a školských zařízeních
Realizace krajské konference Prevence rizikových projevů chování
Metodická podpora Preventivních programů škol
Zvyšování kompetencí pedagogických pracovníků v problematice prevence a řešení rizikových forem chování
Zvyšování kvality vzdělávání
Modernizace infrastruktury pro vzdělávání
Rozvoj spolupráce škol se sociálními partnery
Propagace oborů vzdělání a středních škol ve spolupráci se sociálními partnery
Zvýšení uplatnitelnosti absolventů ve vystudovaném oboru vzdělání
Nezvyšování předčasných odchodů ze vzdělávání
2.3.2. Zvyšování kvality vzdělávání s akcentem na připravenost absolventů pro trh práce a život
v moderní společnosti
2.3.2.1 Podpora technického a přírodovědného vzdělávání
Modernizovat infrastrukturu a vybavení škol pro vzdělávání v technických a přírodovědných oborech
Zlepšit materiální i personální základnu pro polytechnické vzdělávání a výuku dílen
Zvýšit podíl praktické výuky a stáží ve firmách, propojit výuku s podnikovou praxí
Zajistit dostatečnou nabídku vzdělávacích akcí DVPP pro učitele přírodovědných a technických předmětů a učitele odborného výcviku technických oborů
Rozvíjet kariérové poradenství prostřednictvím spolupráce se zaměstnavateli a ÚP a v návaznosti na požadavky trhu práce
Zlepšit kvalitu a odbornou způsobilost pedagogických pracovníků k výuce přírodovědných předmětů (zejména fyziky a chemie) v základních školách
Popularizovat a zvýšit přitažlivost technického a přírodovědného vzdělávání a technických oborů (ve spolupráci se zaměstnavateli)
Nezvyšovat podíl otevíraných tříd gymnázií a oborů vzdělání středních škol humanitního a společenského zaměření z celkového počtu otevíraných tříd ve středních školách
2.3.2.2 Rozvoj kariérového poradenství
Podpora zkvalitňování kariérového poradenství ve školách (ve spolupráci se sociálními partnery)
Propagace středních a vyšších odborných škol (např. tzv. burza škol, dny otevřených dveří), informační kampaně k prohlubování zájmu o jednotlivé obory a profese
Vzdělávání výchovných poradců ZŠ a SŠ a dalších pedagogických pracovní
Aktualizace webových stránek s informacemi o středních a vyšších odborných školách a oborech
2.3.2.3 Podpora rozvoje klíčových gramotností – zejména matematické, jazykové, digitální a čtenářské gramotnosti
Realizace projektů rozvoje klíčových gramotností a kompetencí, s důrazem na matematickou gramotnost; vzdělávání pedagogů v oblasti rozvoje matematické gramotnosti dětí a žáků
Realizace projektů ke zkvalitnění jazykového vzdělávání
Modernizace infrastruktury a vybavení škol pro jazykové vzdělávání
Podpora využívání metody CLIL ve školách
Realizace jazykových a výměnných pobytů žáků a pedagogických pracovníků v zahraničí
Modernizace infrastruktury a vybavení škol informačními a komunikačními technologiemi
Zvyšování digitální gramotnosti žáků a učitelů
Realizace projektů rozvoje čtenářské gramotnosti a vzdělávání pedagogů v oblasti rozvoje čtenářské gramotnosti dětí a žáků
2.3.2.4 Podpora kvality vzdělávání prostřednictvím monitorování výsledků vzdělávání
Realizace rozvojového programu MSK KVALITA (za předpokladu, že nebude realizováno testování obdobného charakteru v rámci ČR); zapojení škol a využívání získaných výsledků ke zvyšování kvality vzdělávání ve školách, při sebehodnocení škol
Využívání výsledků z mezinárodních i národních šetření ke zvyšování kvality vzdělávání ve školách, k případným opatřením v rámci krajských strategií ve vzdělávání; zapojení škol do významných národních i regionálních šetření
2.3.3. Další vzdělávání pedagogických pracovníků
2.3.3.1 Další vzdělávání pedagogických pracovníků
Formování nabídky vzdělávání pedagogických pracovníků škol a školských zařízení v závislosti na struktuře poptávky a zajištění dostupnosti DVPP k naplnění standardu profese učitele (včetně jazykového vzdělávání, ICT, moderních vzdělávacích metod, klíčových kompetencí, podpory začínajících učitelů apod.)
Podpora efektivních forem vzájemné spolupráce a sdílení zkušeností mezi školami, pedagogy a zaměstnavateli v oblasti odborného vzdělávání (včetně ROC apod.)
Nabídka vzdělávání v oblasti zvyšování odborných, metodických a poradenských dovedností mentorů, lektorů a metodiků
v rámci DVPP
Nabídka vzdělávání v oblasti systematické podpory managementu škol a školských zařízení jako klíčových osob pro rozvoj školy
Zajištění nabídky vzdělávání pro nepedagogické pracovníky škol a školských zařízení
2.3.4. Další vzdělávání v rámci celoživotního učení
2.3.4.1 Další vzdělávání v rámci celoživotního učení
Využívání kapacit škol k dalšímu vzdělávání (centra celoživotního učení a dalšího profesního vzdělávání); zajištění dostupnosti dalšího vzdělávání
Využívání systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání (implementace systému uznávání do praxe)
Propagace a informační podpora dalšího vzdělávání a systému uznávání založeného na Národní soustavě kvalifikací (o možnostech občanů získat osvědčení o uznání profesní kvalifikace)
Rozvoj a posílení spolupráce mezi školami a sociálními partnery v oblasti dalšího vzdělávání a implementace zákona o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, např. se zaměstnavateli, úřady práce, FDV, AIVD
Zajištění prostupnosti a propojenosti dalšího a počátečního vzdělávání, profesních a plných kvalifikací
Zajištění vzdělávání pedagogických pracovníků v kompetencích potřebných pro lektorskou činnost v dalším vzdělávání (např. profesní kvalifikace lektor dalšího vzdělávání)
Finanční motivace ředitelů příspěvkových organizací v případě zajišťování dalšího vzdělávání
2.3.5. Vzdělávání pro udržitelný rozvoj
2.3.5.1 Vzdělávání pro udržitelný rozvoj
Podpora školních projektů zaměřených na EVVO a VUR, podpora rozvoje dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti EVVO a VUR
Rozvoj sítě škol – center EVVO a VUR
Podpora EVVO a VUR; implementace VUR v aktivitách a programech MSK; propojování školního a mimoškolního vzdělávání
TISK
i