• naše weby..
  • ..
  • .

Mozaika metodik a indikátorů udržitelného rozvoje

Mozaika metodiky a indikátory
udržitelného rozvoje

Metodický dokument

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v Jihočeském kraji 2016-2020

Zpracovatel/garant: Odbor školství, mládeže a tělovýchovy

Popis dokumentu: DZ JčK představuje jeden z významných nástrojů formování vzdělávací soustavy v kraji, zakotvuje záměry, cíle a kritéria vzdělávací politiky. Je sestavován v souladu s Dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR a dalšími strategickými dokumenty MŠMT, kdy trendy a cíle stanovené na úrovni ČR dále rozpracovává a navrhuje svá konkrétní řešení doprovázená koncepční, metodickou i finanční podporou v rozvojových programech.


Indikátory v metodickém dokumentu

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v Jihočeském kraji 2016-2020
Počáteční vzdělávání
1 Předškolní vzdělávání
Navyšování kapacit mateřských škol v těch regionech (lokalitách), kde demografický nárůst převyšuje stanovenou kapacitu škol s přihlédnutím k připravovanému zavedení povinného posledního ročníku předškolního vzdělávání
Zvyšování kvality předškolního vzdělávání podporou dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků ve spolupráci se vzdělávacími institucemi
Podpořit rozvoj polytechnické výchovy i v mateřských školách
2 Základní vzdělávání
Zachování stávající kapacity základních škol, případná podpora rozšíření kapacity pouze v místech s rozsáhlou bytovou výstavbou
Podpora technického a přírodovědného vzdělávání včetně vybavení dílen za účelem zvýšení manuálních zručností žáků
Podpora zřizování přípravných tříd v souvislosti s místní potřebou předškolního vzdělávání
Podpora polytechnického vzdělávání v základních školách
3 Střední vzdělávání
Podpora trendu dalšího rozvoje odborného vzdělávání při zachování cca 25% podílu na vstupu u všeobecného vzdělávání (obory gymnázií a lyceí)
Podpora rozvoje počtu žáků učebních oborů v maximální možné míře, snaha o minimální úbytek těchto žáků a zachování poměru počtu žáků studijních a učebních oborů na současné hodnotě 67:33 % žáků na vstupu do středních škol (maturitní : učební obory)
Spolupráce středních škol s firmami formou praxí žáků a stáží pedagogů a rozvoj vzdělávání dospělých v rámci systému celoživotního vzdělávání
Zlepšení vybavení škol, rozvoj a podpora technického, přírodovědného a jazykového vzdělávání SŠ
4 Vyšší odborné vzdělávání
Stabilizace vyššího odborného vzdělávání při nenavyšování jejich kapacit jak v denním studiu, tak v ostatních formách studia
5 Soukromé a církevní školství
Nenavyšování kapacit škol a školských zařízení ostatních zřizovatelů
Sledování a hodnocení kvality počátečního vzdělávání
Monitorování a hodnocení vzdělávání
Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaných žáků
1 Podpora individuálních vzdělávacích potřeb
2 Péče o nadané žáky
3 Ústavní a ochranná výchova
4 Prevence rizikového chování
5 Integrovaný systém poradenství
Základní umělecké vzdělávání
Základní umělecké vzdělávání
Zachování stávající sítě základních uměleckých škol, zvláště pak sítě základních uměleckých škol ve zřizovatelské gesci kraje
Zachování nabídky všech uměleckých oborů vyučovaných na základních uměleckých školách
Jazykové a zájmové vzdělávání
1 Jazykové vzdělávání
Zkvalitnění jazykového vzdělávání již od předškolního věku pro odstranění jazykových bariér v rámci přeshraničního styku
2 Strategie rozvoje zájmového vzdělávání
Domovy dětí a mládeže
Školní družiny a školní kluby
Spolupráce sociálních partnerů při plnění úkolů vzdělávání
Spolupráce sociálních partnerů při plnění úkolů vzdělávání
Uplatnitelnost absolventů škol na trhu práce
Uplatnitelnost absolventů škol na trhu práce
Další vzdělávání v rámci celoživotního učení
Další vzdělávání v rámci celoživotního učení
Mezinárodní spolupráce
Mezinárodní spolupráce
Rozvíjet spolupráci v rámci pracovních skupin se sousedními regiony Horním Rakouskem, Dolním Rakouskem, Dolním Bavorskem
V souladu se strategií Evropa 2020, se Strategickým rámcem evropské spolupráce ve vzdělávání a odborné přípravě ET 2020 a ostatními relevantními strategiemi na mezinárodní a národní úrovni rozvíjet spolupráci škol se zahraničím za podpory programů EU
Podporovat vytváření strategických partnerství podporou rozvoje, přenosu a/nebo implementace inovativní praxe na místní, regionální, národní a evropské úrovni
Podporovat zapojení žáků, studentů a pedagogických pracovníků do programů mobilit a spolupráce institucí v rámci programu Erasmus+ 2014–2020
Úloha a podpora pedagogických pracovníků
Úloha a podpora pedagogických pracovníků
V nadcházejícím období usilovat o zvýšení kvality vzdělávacího systému, zvyšováním kvality učitelů, jejich kvalifikace, profesní zdatnosti a pedagogické erudice
Kritéria rozvoje a optimalizace vzdělávací soustavy
Kritéria rozvoje a optimalizace vzdělávací soustavy
TISK
i