• naše weby..
  • ..
  • .

Mozaika metodik a indikátorů udržitelného rozvoje

Mozaika metodiky a indikátory
udržitelného rozvoje

Metodický dokument

Klimatický plán hl. m. Prahy do roku 2030

Zpracovatel/garant: Rada hl. m. Prahy

Popis dokumentu: Klimatický plán hl. m. Prahy stanovuje cíle města v oblasti snižování emisí oxidu uhličitého v souladu s Klimatickým závazkem hl. m. Prahy, který byl schválen Zastupitelstvem HMP v roce 2019. Klimatické cíle města jsou v dokumentu specifikovány pro pět oblastí: energetiku, budovy, dopravu, cirkulární ekonomiku a adaptaci na změnu klimatu. Současně Klimatickým plán navrhuje prioritní opatření a 10 klíčových projektů pro splnění nastavených cílů v daných oblastech, a také očekávané přínosy a náklady na realizaci těchto opatření a projektů.


Indikátory v metodickém dokumentu

Klimatický plán hl. m. Prahy do roku 2030
1. Udržitelná energetika a budovy
1.A Snížit emisí CO2 u dodávek elektřiny a tepla o 60 %; 1.B Zvýšit produkce elektřiny z nových bezemisních a nízkoemisních výroben o 2,3 TWh; 1.C Zvýšit produkce tepla z nových bezemisních a nízkoemisních výroben o 2,6 TWh; 1.D Ukončit dodávek tepla a elektřiny pocházející z uhlí; 1.E Snížit spotřeby tepla a plynu v budovách o 15 % díky úsporným opatřením; 1.F Zvýšit počtu budov osazených solárními a kogeneračními zdroji elektřiny o 23 tisíc; 1.G Zvýšit počtu nízkoemisních zdrojů tepla (kondenzačních kotlů a tepelných čerpadel) v budovách o 70 tisíc; 1.H Zvýšení počtu inteligentních elektroměrů v domácnostech a institucích o 500 tisíc
1.1 Nové výrobny elektřiny z obnovitelných zdrojů (tzv. E‐OZE)
1.2 Akcelerace obnov fondu budov v Praze na standard metropole 21. století
1.3 Nová výstavba jako příležitost pro město krátkých vzdáleností a demonstraci dosažitelnosti uhlíkové neutrality
1.4 Snížení uhlíkové stopy teplárenství
1.5 Environmentální účetnictví a uhlíkový rozpočet
2. Udržitelná mobilita
2.A Snížit spotřeby především fosilních paliv v dopravě o 17 %;2.B Zvýšit počtu přepravených cestujících navíc ročně veřejnou dopravou o 150 milionů;2.C Zvýšit počtu bezemisních a nízkoemisních autobusů v každodenní dopravě na 900 tisíc;2.D Zvýšit počtu veřejně přístupných dobíjecích bodů na podporu elektromobility ve městě o 10 tisíc
2.1 Zvyšovat atraktivitu, kapacitu a výkony veřejné dopravy
2.2 Zvyšovat atraktivitu, kapacitu a výkony nemotorové dopravy
2.3 Snižovat intenzitu automobilové dopravy (zvláště v centrální části města)
2.4 Nahrazovat vozidla s konvenčními pohony za nízko‐ a bezemisní
2.5 Podporovat rozvoj udržitelné letecké dopravy
3. Cirkulární ekonomika
3.A Zvýšit třídění komunálních odpadů o 38 % (z 27 % na 65 %);3.B Zvýšit objemu vyrobeného biometanu z bioodpadů pro využití v dopravě o 3 miliony metrů krychlových;3.C Snížit produkce směsného (zbytkového) komunálního odpadu o 50 %;3.D Ukončit odstraňování bezúčelného odpadu pocházejícího z Prahy skládkováním
3.1 Účinně předcházet vzniku odpadů u obyvatel i napříč sektory
3.2 Třídit, recyklovat a znovu využívat maximální množství odpadu, pokud možno v místě jeho vzniku
3.3 Zavádět principy cirkulární ekonomiky do stavebního a demoličního sektoru
3.4 Spolupracovat s ministerstvy a dalšími složkami státní správy, průmyslem, experty a veřejností
4. Adaptační opatření
4.A Nově vysázet 1,5 milionu stromů (nad rámec náhrady za pokácené stromy);4.B Snížit podíl pitné vody na zalévání veřejné zeleně o 28 %;4.C Zvýšit adaptabilitu na dopady změny klimatu u veřejných budov ve správě města a MČ o 5 %;4.D Zajistit rozšiřování plochy území změněné z nepropustných ploch na modrozelenou infrastrukturu o 7 metrů čtverečních na 1 tisích obyvatel za rok
4.1 Zlepšování mikroklimatických podmínek
4.2 Snižování extrémních hydrologických jevů (přívalových dešťů, povodní a dlouhodobého sucha) na území hl. m. Prahy
4.3 Adaptace budov a prostředí
4.4 Zlepšování připravenosti v oblasti krizového řízení
TISK
i