• naše weby..
  • ..
  • .

Mozaika metodik a indikátorů udržitelného rozvoje

Mozaika metodiky a indikátory
udržitelného rozvoje

Metodický dokument

Koncepce ochrany přírody a krajiny pro území Olomouckého kraje (2004)

Zpracovatel/garant: Odbor životního prostředí a zemědělství

Popis dokumentu: Koncepce vytyčuje hlavní směry a cíle, které by měla ochrana přírody na úrovni Olomouckého kraje sledovat a naplňovat ke zlepšení stávajícího stavu.


Indikátory v metodickém dokumentu

Koncepce ochrany přírody a krajiny pro území Olomouckého kraje (2004)
1. Zemědělské ekosystémy
Revitalizační opatření vedoucí k posílení přirozených přírodních složek prostředí v intenzívně zemědělsky využívaných oblastech, zejména obcí s rozšířenou působností: Uničov (74,8%zemědělské půdy z celkové rozlohy), Přerov (74,5%), Prostějov (74,4%) a Hranice na Moravě (64,3%)
Iniciovat kroky vedoucí k zásadní změně hospodaření v ochranných pásmech následujících zvláště chráněných územních:NPP Park v Bílé Lhotě (ORP Litovel), NPP Na skále (Olomouc), NPP Hrdibořické rybníky (Prostějov), NPP Křéby (Prostějov), NPP Státní lom (Prostějov)
Ve spolupráci se správci povodí vytipovat takové vodní toky, které jsou přímo dotčeny zemědělskou prvovýrobou
Iniciovat a následně pro tato území poskytnout součinnost a nezbytnou pomoc při zpracování projektů řešících zatravnění či výsadbu dřevin na břehových partiích v šířce alespoň 6m
Alespoň pro jedno území s převažujícím zastoupením zemědělské půdy z celkové rozlohy vypracovat vzorový projekt revitalizačních opatření vedoucí k posílení přirozených přírodních složek prostředí
V rámci stávajících maloplošných zvláště chráněných území, která jsou obklopena intenzivně zemědělsky obdělávanými pozemky zajistit vytvoření ochranného travnatého pásma po obvodu ZCHÚ.
V souvislosti s revitalizačními projekty nejvíce odpřírodněných oblastí podporovat takové navržené trvalé zábory ZPF, které ve svém důsledku budou znamenat revitalizaci a povedou ke zvýšení stability území (např. výsadby dřevin na orné půdě, maloplošná těžba nerostných surovin v údolních nivách s ponecháním volné vodní hladiny po jejím ukončení, apod.).
Na parcelách využívaných k zemědělské výrobě podporovat v rámci svých vyjádření a stanovisek ve spolupráci s MŽP a MZE programy na ochranu a obnovu životního prostředí v zemědělství (Agroenvironmentální programy České republiky) prostřednictvím finančních prostředků Společné zemědělské politiky z podpůrných programů zaměřených na rozvoj venkova (viz. HRDP – Horizontální plán rozvoje venkova).
Ve spolupráci se správci povodí podporovat vytvoření ochranných travnatých či dřevinných pásů podél vodních toků. Především v agrární krajině Hané se často setkáváme s jevem, kdy polní pozemky jsou zorány a následně obhospodařovány až k břehové hraně toku.
Při trvalém vynětí trvalých travních porostů a jejich převodu na pozemky určené k plnění funkce lesa ve svých stanoviscích zohlednit případný výskyt zvláště chráněných druhů živočichů.
2. Lesní ekosystémy
Zvýšení rozmanitosti (biodiverzity), v lesních ekosystémech
Zlepšení stability (schopnosti odolávat vnějším vlivům)
Podporu polyfunkčnosti (schopnosti uspokojovat různé požadavky)
Optimalizace výměry a rozmístění
Dodržení zásad trvale udržitelného hospodaření
Zpracovat metodiku pro vydávání závazných stanovisek k LHP a LHO
Zpracovat systém pozitivních motivací vlastníků lesů pro cíle ochrany přírody a osvětové činnosti (seznam a podmínky možných dotací, příspěvků, grantů, daňových úlev, naturálních výhod, pozitivní publicity-reklamy a p.)
Podpora rozmanitosti dřevinné skladby
Podpořit vytváření porostních plášťů
Motivovat vlastníky k ponechání výstavků při seči větších výměr přes další obmýtí
Podporovat ponechání určitého množství stojícího a ležícího dříví až do úplného rozpadu
Aktivní přístup k zalesňování nelesních půd
Myslivost v krajině (regulace spárkaté zvěře na výši, která umožní růst zastoupení MZD; zvýšení stavů zajíců, koroptví, jeřábků, tetřívků, tetřevů a p. - v této souvislosti optimalizace populační hustoty predátorů, expandujících a invazních druhů - liška, psík mývalovitý, norek americký, krkavcovití, racci)
3. Vodní ekosystémy
Tekoucí vody
Ve spolupráci se správci povodí (Povodí Moravy, s.p., Povodí Odry, s.p.) zjistit hlavní zdroje znečištění u toků spadajících do IV. a V. třídy jakosti
Ve spolupráci s podnikem Povodí Moravy, s.p. posoudit možnosti výstavby rybích přechodů na jezech řeky Moravy a Bečvy
Ve spolupráci se všemi správci vodních toků (Povodí Moravy, s.p., Povodí Odry, s.p., ZVHS, Lesy ČR, s.p.) vytipovat určitý počet toků (např. 5) či jejich úseků vhodných k revitalizaci a posoudit možnosti financování akcí
U nejhodnotnějších vodních toků s dochovaným fyzickým prostředím a výskytem
zvláště chráněných druhů zahájit kroky k ochraně těchto lokalit
V spolupráci s vodoprávním úřadem posoudit možnost a popř. iniciovat zvýšení plochy záplavových území Olomouckého kraje
Ve spolupráci s vodoprávním orgánem a ČIŽP u největších průmyslových a komunálních znečišťovatelů vodních toků ověřit dodržování stanovených emisních limitů a možnosti zlepšení kvality vypouštěných odpadních vod
Docílit migračního zprůchodnění jezů na řece Moravě a Bečvě na území kraje
Zvýšit podíl toků s přírodními koryty podporou revitalizací
V rámci svých rozhodnutí či stanovisek nepovolovat nevhodné úpravy koryt vodních toků, které odporují revitalizačním principům
Při údržbě vodních toků požadovat od správců toků jasné zdůvodnění nutnosti plánovaných zásahů
Pří posuzování žádosti o kácení břehových porostů vyžadovat jasné zdůvodnění nutnosti zásahu. Jako jednu z podmínek udělení souhlasu požadovat ponechání části břehového porostu (např. jednotlivé doupné stromy, stromy přirozeně chránící břehy před erozí)
U významnějších zásahů do vodních toků jakožto významného krajinného prvku požadovat zpracování biologického hodnocení dle zákona o ochraně přírody a krajiny
Aktivně spolupracovat se správci vodních toků na návrzích revitalizací
V rámci probíhajících řízení pečlivě posoudit výstavbu nových vzdouvacích objektů
Při rekonstrukcích příčných objektů vždy požadovat jejich migrační zprůchodnění dle dikce vodního zákona
Při obnově manipulačních řádů vzdouvacích objektů nově stanovit hodnotu minimálního zůstatkového průtoku podle zásad příslušného metodického pokynu MŽP
V rámci svých rozhodnutí a stanovisek podporovat výstavbu čistíren odpadních vod
Stojaté vody
Vytvořit jednotnou evidenci lokalit stojatých vod specifikovaných výše v textu, u nejhodnotnějších lokalit zjistit jejich přírodní a ekologickou hodnotu (provést inventarizační průzkumy) a zdroje rizik z pohledu ochrany přírody
Na základě údajů zjištěných o jednotlivých lokalitách v rámci jejich inventarizace zvážit případnou možnost přírodně nejhodnotnější lokality s výskytem zvláště chráněných druhů vyhlásit jako zvláště chráněná území
Ve spolupráci se správcem povodí prověřit technické a finanční možnosti odbahnění Plumlovské přehrady a Podhradského rybníka
Ve spolupráci s orgánem státní správy na úseku rybářství a orgánem vodního hospodářství docílit snížení intenzity rybnikářského hospodaření na Podhradském rybníku (nad Plumlovskou přehradou) – snížit rybí obsádku, zamezit hnojení
Ve spolupráci s orgánem státní správy na úseku rybářství upravit podmínky sportovního rybolovu na Plumlovské přehradě, vhodně upravit zarybňovací plán, vyloučit vnadění a přikrmování ryb
Zjistit možnosti a vhodnost znovunapojení ramen na vodní tok a možnost financování akce
V případě zásahu do výše uvedených lokalit stojatých vod, jakožto významného krajinného prvku, požadovat zpracování biologického hodnocení dle zákona č. 114/92 Sb.
Ve spolupráci s vodoprávními úřady systematicky kontrolovat kvalitu vody lokalit stojatých vod
U nově zakládaných štěrkopískovišť požadovat od investora jasnou a podrobnou představu o podobě jezera po ukončení těžby (rekultivační plán) s důrazem na biologický aspekt rekultivace
Nepovolovat výstavbu nových údolních nádrží jakožto protipovodňového opatření
Podporovat výstavbu ČOV v obcích v povodí
Ve spolupráci s orgánem státní správy na úseku ochrany zemědělského půdního fondu, vlastníky a nájemci pozemků realizovat protierozní opatření v povodí nádrží
Podporovat výrazné zvýšení podílu rybníků s výhradně mimoprodukční funkcí
Podporovat odbahňování rybníků, jež primárně neslouží chovu ryb. Tato opatření provádět s ohledem na obojživelníky pouze ve vhodném ročním období.
Na vhodných lokalitách (nízká přírodní hodnota) podporovat výstavbu nových nádrží rybničního typu s výhradně mimoprodukční funkcí
Ve spolupráci s podniky Povodí napojit vybraná zazemněná ramena znovu na tok
Ve spolupráci s orgánem státní správy na úseku rybářství regulovat a kontrolovat rybářské využívání ramen
Ve svých rozhodnutích a vyjádřeních nepovolovat zavážení ramen
Podporovat obnovu zazemněných ramen jejich citlivým odbahněním
Podporovat vytváření a obnovu tůní ve volné krajině z finančních prostředků z Programu péče o krajinu či jiných zdrojů
Mokřady
Vytvořit databázi mokřadů Olomouckého kraje
Vytvářet podmínky pro vznik či obnovu mokřadních území
Podzemní vody
Ve spolupráci se správci toků podporovat zvýšení zásob mělké podzemní vody v krajině pomocí revitalizačních opatření
4. Ochrana přírody a krajiny
4.1 Významné krajinné prvky
U VKP les iniciovat výrazné zvýšení procentuálního zastoupení lesních porostů v nejlepších třech třídách (tj. 0,1,2) přirozenosti lesů tím, že patřičné změny budou zapracovány do lesních hospodářských plánů.
VKP vodní tok a údolní niva: v rámci vydávání závazného stanoviska k zásahu do těchto VKP bude důsledně dbáno na minimalizaci negativních dopadů a zároveň bude požadováno navrácení do původního stavu přechodně dotčených lokalit u následujících typů biotopů: vřesoviště, vlhké trávníky, xerofilní trávníky, vrbiny, křoviny, olšiny, acidofilní doubravy, teplomilné doubravy.
Zpřístupnit evidenci registrovaných VKP na svých oficiálních www stránkách
Aktualizovat evidenci registrovaných VKP prezentovaných na oficiálních www
stránkách
Provést revizi stávajících registrovaných VKP z pohledu jejich opodstatnění, vyhodnotit jejich stav
Zajistit finanční prostředky na údržbu registrovaných VKP
Zajistit u registrovaných VKP takový stav, pro který byla registrace provedena
4.2 Přechodně chráněné plochy
Zpřístupnit evidenci přechodně chráněných ploch na svých oficiálních www stránkách
Aktualizovat evidenci přechodně chráněných ploch prezentovaných na oficiálních www stránkách
Pro lokality, které zůstanou přechodně chráněnými plochami vypracovat zásady managementu a zajistit případné finanční prostředky na jeho realizaci
4.3 Přírodní parky
Zpřístupnit evidenci přírodních parků na svých oficiálních www stránkách
Ve spolupráci s příslušnými stavebními úřady provést revizi nejproblémovějších staveb na území přírodních parků Velký Kosíř a Údolí Bystřice a zahájit případná řízení o odstranění stavby
Dosáhnout odstranění černých staveb majících zásadní, negativní dopad na krajinářské hodnoty hájené v rámci přírodních parků Velký Kosíř a Údolí Bystřice
4.4 Územní systém ekologické stability
Podporovat ochranu stávajících funkčních prvků ÚSES a zakládání nových
Při komplexních pozemkových úpravách zajistit optimální polohu pozemků navržených pro funkci ÚSES – především jejich návaznost bez migračních bariér
Při realizaci skladebných prvků ÚSES tyto přednostně umisťovat do ekologicky nejméně stabilních oblastí (např. území souvislých agrocenóz, zakládání břehových porostů podél vodních toků v agrární krajině apod.)
Při schvalování investičních záměrů či změn ÚPD chránit systém ÚSES, bránit tvorbě možných ekologických bariér
Revidovat seznam pozemků vhodných pro náhradní výsadbu s důrazem na pozemky, které jsou součástí skladebných prvků ÚSES
S výjimkou území obce s rozšířenou působností Jeseník provést revizi stávajícího lokálního ÚSES v obvodu své působnosti včetně garantování návaznosti jeho skladebných prvků na sousedících správních územích
Všechny obecní úřady obcí s rozšířenou působností zajistí převedení plánů lokálního ÚSES obcí ve svém správním území do digitální podoby a poskytnout ji pro potřeby Krajského úřadu
V případě střetu prvků ÚSES lokální úrovně s ložisky nerostných surovin všechny obecní úřady obcí s rozšířenou působností připraví materiály pro převedení zásob do kategorie zásob vázaných
Ve vztahu k aktualizaci VÚC Olomouckého kraje zajistit revizi ÚSES regionální úrovně na území celého kraje
U skladebných prvků ÚSES regionální úrovně Krajský úřad připraví materiály pro převedení zásob do kategorie zásob vázaných. U skladebných prvků nadregionálního ÚSES Krajský úřad iniciuje odpis zásob či převedení do kategorie zásob vázaných u MŽP
Při povolování kácení dřevin mimo les budou důsledně uplatňovat institut náhradní
výsadby. Tyto výsadby budou přednostně umístěny do navržených prvků ÚSES.
4.5 Zvláště chráněná území
Zajistit zpracování nebo schválení připravovaných plánů péče pro následující MZCHÚ v působnosti krajského úřadu
Zajistit provedení základního botanického a fytocenologického průzkumu (další specializované průzkumy definovat s ohledem na předmět ochrany) u následujících MZCHÚ na území kraje (průzkumy starší 10 let)
Zajistit zveřejnění seznamu ZCHÚ na internetových stránkách Kraje
U MZCHÚ kategorie přírodní rezervace a přírodní památka Krajský úřad prověří vhodnost odpisu zásob, případně převedení zásob do zásob vázaných. Následně připraví příslušné podkladové materiály. U MZCHÚ národní kategorie Krajský úřad iniciuje odpis zásob či převedení do kategorie zásob vázaných u MŽP
Zajistit převedení zásob nerostných surovin do zásob vázaných či jejich odpis
Zajistit provedení základního botanického a fytocenologického průzkumu (průzkumy definovat s ohledem na předmět ochrany) u následujících MZCHÚ (průzkumy starší 5 let)
U MZCHÚ(PP Bázlerova pískovna – obojživelníci, PP Nebeský rybník – obojživelníci, ptáci, PP Modlen – mravenec množivý, PP Studený kout – mravenec lesní, PR Škrabalka – ptáci), u kterých je předmětem ochrany populace zvláště chráněného druhu živočicha, prověřit důvod ochrany: inventarizační průzkum
Zajišťování managementu ZCHÚ v souladu s plány péče
Aktualizace dat zveřejněných na internetových stránkách Kraje
U MZCHÚ, jejichž lesní porosty neodpovídají svou druhovou skladbou přirozeným poměrům, připravit podkladové materiály a ve spolupráci s orgánem státní správy lesů zajistit jejich zapracování do nových LHP či LHO pro tato území
Zahájit v rámci managementu ZCHÚ ve spolupráci s vlastníky pozemků přeměnu druhové skladby lesních porostů
U MZCHÚ, která jsou obklopena zemědělsky obhospodařovanými plochami, prověřit vhodnost zatravnění jejich ochranného pásma a v odůvodněných případech ve spolupráci s příslušnými orgány státní správy, vlastníky a nájemci dotčených pozemků provést vlastní zatravnění
4.6 Krajinotvorné programy
Na svých internetových stránkách každoročně aktualizovat informace (včetně všech potřebných kontaktů) o možnosti získání finančních prostředků v rámci krajinotvorných programů pro veřejnost
4.7 Zvláště chráněné druhy živočichů a rostlin, záchranné programy
Věnovat zvýšenou pozornost lokalitám s prokázaným výskytem zvláště chráněného a/nebo „naturového“ druhu
V případě uvažovaných zásahů do přírodně cenných lokalit vždy ukládat zpracování biologického hodnocení s důrazem na výskyt zvláště chráněných druhů či druhů náležejících do seznamu Natura 2000
V případě zásahů, které by mohly ovlivnit populace či biotopy zvláště chráněných a/nebo Naturových druhů prosazovat eliminaci negativních dopadů a po ukončení zásahů pak návrat stanoviště do původního stavu. Pouze v nezbytných, zdůvodněných případech, přistoupit k záchrannému transferu.
Vybrat zvláště chráněné druhy rostlin a živočichů spadající pod kompetence
krajského úřadu a pro druhy bezprostředně ohrožené zpracovat záchranný program
Zahájit záchranné programy pro výše uvedené druhy rostlin a živočichů
4.8 Nepůvodní druhy
Na území ve své působnosti zmapovat lokality s výskytem výše uvedených invazních druhů rostlin a ve spolupráci s vlastníky pozemků zajistit jejich likvidaci. Doporučujeme metodu likvidace konzultovat s AOPK, aby byla zajištěna optimální účinnost s ohledem na jednotlivé druhy
Připravit propagační materiály o nepůvodních druzích rostlin za účelem zvýšení informovanosti obyvatel
4.9 Památné stromy
Zpřístupnit evidenci památných stromů na svých oficiálních www stránkách včetně GIS
Aktualizovat evidenci památných stromů prezentovaných na oficiálních www stránkách
Předání vyhlašovacích dokumentů k jednotlivým památným stromům do Ústředního seznamu ochrany přírody
U vytipovaných památných stromů provést základní ošetření tak, aby došlo ke stabilizaci jejich stavu a ten se dále závažným způsobem nezhoršoval
Provést kontrolu označení památných stromů a popřípadě zajistit jejich označení, které musí odpovídat platné legislativě
Sledovat stav vyhlášených památných stromů v obvodu své územní působnosti a přijímat adekvátní opatření k zajištění jejich ochrany a vyhovujícího stavu včetně zajištění řádného označení v souladu s platnou legislativou
V případě vyhlášení nových památných stromů postoupit vyhlašovací dokumentaci ústřednímu seznamu ochrany přírody, obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností a krajskému úřadu
4.10 Natura 2000
Krajské úřady se podílejí na vytváření soustavy Natura 2000 zejména podle ustanovení § 45c zákona o ochraně přírody a krajiny
Krajské úřady vydávají stanoviska podle § 45i a zajišťují sledování stavu podle § 45f zákona o ochraně přírody a krajiny pro (A) evropsky významné lokality, chráněné jako ZCHÚ v kategorii PR nebo PP nebo požívající smluvní ochranu, byla-li pro ně v „národním seznamu“ navržena kategorie PR nebo PP a leží-li současně mimo CHKO a pro (B) ptačí oblasti, v nichž se nenachází CHKO, NPR nebo NPP
Zpřístupnit Databázi ochrany přírody na svých oficiálních www stránkách včetně GIS
Zpřesnit hranice chráněných území všech stupňů ochrany
Vyřešení kategorizace území se statutem ochrany a jejich zpřístupnění
Aktualizovat Databázi ochrany přírody prezentovanou na oficiálních www stránkách
TISK
i