• naše weby..
  • ..
  • .

Mozaika metodik a indikátorů udržitelného rozvoje

Mozaika metodiky a indikátory
udržitelného rozvoje

Metodický dokument

Koncepce rozvoje Národního zdravotnického informačního systému - NZIS (2016) [akt. 2016]
National Health Information System -NHIS (2016)

Zpracovatel/garant: Ústav zdravotnických informací a statistiky České republiky (ÚZIS)

Popis dokumentu: Materiál definuje působnosti Ústavu zdravotnických informací a statistiky České republiky (dále jen „ÚZIS“) jako správce Národního zdravotnického informačního systému (dále jen „NZIS“) s legislativně vymezenými kompetencemi a povinnostmi. Materiál vznikl jako nová koncepce moderního rozvoje NZIS doprovázející restrukturalizaci ÚZIS, která byla zahájena na základě nových úkolů pro ÚZIS vyplývajících z Programového prohlášení vlády ČR z roku 2014.
Nová koncepce byla zpracována jako podklad pro restrukturalizaci ÚZIS v roce 2014 a po schválení vedením Ministerstva zdravotnictví ČR (dále jen „MZ ČR“) byla dále rozpracována i jako podklad předložené novely z. 372/2011 Sb. o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách) v roce 2015. Po schválení této novely v květnu 2016 byl materiál doplněn o klíčové nové komponenty a cíle, v aktuální podobě tak zároveň slouží i jako strategie pro implementaci ustanovení novelizovaného zákona o zdravotních službách. Restrukturalizace ÚZIS byla dokončena v roce 2015, dokončení implementace modernizovaného NZIS (dále jen „rekonstrukce NZIS“) je etapovitě plánováno na období 2017–2018 (statistická šetření resortu zdravotnictví, resortní zdravotnické registry) a 2020–2021 (implementace nového systému úhrad akutní lůžkové péče z veřejného zdravotního pojištění).
Nová koncepce upřesňuje a částečně též nově vymezuje obsah a účel NZIS v souladu s novým posláním ÚZIS (zejména v oblasti analýzy indikátorů kvality a bezpečnosti zdravotních služeb a zajištění kvality a udržitelnosti systému zdravotních služeb hrazených z veřejného zdravotního pojištění) a dále obsah sady národních zdravotních registrů. Nové úkoly ÚZIS se vztahují zejména k nově budovaným komponentám NZIS, tedy k obsahu a funkčnosti Národního registru zdravotnických pracovníků (s respektem k závěrům nálezu Ústavního soudu, sp. zn. Pl. ÚS 1/12) a Národního registru zdravotních služeb hrazených z veřejného zdravotního pojištění. Koncepce rozvoje NZIS úzce souvisí s Národní strategií elektronického zdravotnictví.
Koncepce rozvoje moderního NZIS České republiky nezahrnuje pouze rozvoj infrastruktury a IT nástrojů. Velmi významnou dimenzí je i oblast ochrany osobních údajů a kybernetické bezpečnosti, včetně zajištění kontroly procesů a zpracování dat. Koncepce je zpracována jako ucelený strategický materiál a pokrývá i oblasti racionalizace vlastního sběru a validace dat, jejich zpracování a produkce konečných výstupů. V tomto smyslu je strategie rozvoje NZIS průběžně rozpracovávána do dílčích významných úkolů, které mají své vlastní projektové řízení a vedou ke konkrétním opatřením vedení ÚZIS.
Materiál bude v průběhu roku 2019 revidován v návaznosti na přípravu věcného záměru zákona o elektronizaci zdravotnictví.


Indikátory v metodickém dokumentu

Koncepce rozvoje Národního zdravotnického informačního systému - NZIS (2016) [akt. 2016]
Rozvoj Národního zdravotnického informačního systému
Strategický úkol 1. Zajištění rekonstrukce a zabezpečení NZIS dle novely z. 372/2011 sb., ve znění pozdější předpisů
1 Reprezentativnost NZIS
2 NZIS jako systém s referenčními daty = základna eHealth
3 Snížení administrativní zátěže resortu a přitom zásadní nárůst informačního potenciálu
4 Plošná a úplná data o epidemiologii, dostupnosti a kvalitě péče
5 Schopnost NZIS hodnotit a predikovat relevantní makroekonomické, ekonomické a personální aspekty zdravotního systému ČR
6 Zcela nový typ metodické a informační podpory regionům (zpravodajským jednotkám i uživatelům NZIS) = síť regionálních metodiků
Strategický úkol 2. Národní registr hrazených zdravotních služeb
1 Datová základna pro optimalizaci systémů úhrad zdravotní péče
2 Validace dat NZIS – verifikace obsahu registrů
3 Snížení admin. zátěže zdravotnictví (redukce vykazování)
4 Objektivní data pro hodnocení kvality péče
5 První datová základna pro hodnocení nelůžkové péče
Strategický úkol 3. Národní registr zdravotnických pracovníků
1 Hodnocení stavu (dostupné personální kapacity) a predikce potřeb do budoucna
2 Redukce administrativní zátěže sledování personálních otázek v ad hoc výkazech; omezení mimořádných statistických šetření
3 Základní komponenta funkčního systému eHealth
Strategický úkol 4. Národní registr poskytovatelů zdravotních služeb
1 Validace obsahu NR-PZS a dokončení migrace historických dat a jejich uzavření ve spolupráci s krajskými úřady.
2 Plná spolupráce ÚZIS ČR a krajských úřadů a zajištění dlouhodobé udržitelnosti kvalitního obsahu NR PZS
3 Funkční síť regionálních metodiků ÚZIS ČR udržujících aktivní NR PZS a rozvíjejících jeho služby
4 Nová verze informačního servisu NR-PZS pro laickou i odbornou veřejnost
Strategický úkol 5. Rozvoj programu resortních statistických zjišťování
1 Redukce nadbytečných / redundantních hlášení (zejména ve vazbě na zprovoznění Národního registru hrazených zdravotních služeb – strategický úkol rozvoje NZIS č. 2)
2 Posílení informační hodnoty zejména u ekonomických a personálních hlášení – hodnocení ekonomického stavu a predikce potřebných personálních kapacit
3 Realizace kvalitně plánovaných a cílených prevalenčních (průřezových) šetření odpovídajících na klíčové otázky řízení resortu a zdravotní péče.
4 Posílení zpravodajské činnosti ÚZIS ČR v rámci mezinárodních projektů a spolupráce, plnění mezinárodních zpravodajských povinností (zejména EUROSTAT, OECD, WHO).
Strategický úkol 6. Nové zdravotní registry dle pravidel eGovernmentu
1 Získání potřebných reprezentativních dat ze dvou velmi závažných segmentů péče; data epidemiologická, data o stavu sítě poskytovatelů ZS, data o dostupnosti a kvalitě péče.
2 Systém pro plánování potřebných kapacit a intervencí v daných segmentech péče
3 Pionýrský model zcela nové koncepce pro konstrukci nových zdravotních registrů – plná implementace služeb eGovernmentu a využití již existujících administrativních a jiných centralizovaných dat (redukce nadbytečné zátěže pro zadávající lékaře a zpravodajské jednotky).
Strategický úkol 7. Zajištění informační základny pro plánování kapacit resortu
Exaktní a objektivní podklady pro plánování a optimalizaci zdravotních služeb v ČR; celostátní a regionální prediktivní modely. Prospektivní posuzování potřeb zdravotních služeb v korelaci s vývojem nemocnosti.
Strategický úkol 8. Národní zdravotnický ekonomický zpravodajský systém
1 Dosud neexistující sjednocený systém standardizovaných a validovaných ukazatelů ekonomického stavu a personálních kapacit systému.
2 Nový portál zaměřený na prezentaci a na on-line pracující interaktivní zpřístupnění ekonomických a personálních ukazatelů systému
3 Analýza trendů a zároveň krátkodobé a dlouhodobé predikce dostupné v uživatelsky přístupné podobě v jednom informačním nástroji.
4 Posílená komunikace daných ukazatelů do zahraničí, posílení mezinárodní spolupráce a prezentace českého zdravotnictví v mezinárodních projektech
Strategický úkol 9. Regionální informační servis – hodnocení ukazatelů zdraví
1 Dostupné ukazatele zdraví české populace na internetu – pro odbornou i laickou veřejnost. Bezbariérová dostupnost významných zdravotnických statistik pro občany ČR. Zpřístupnění kritických analýz pro jednotlivé regiony a velká města.
2 Hodnocení dostupnosti a kvality zdravotní péče.
3 On-line pracující systém kombinující interaktivní prohlížeče dat a reportovací nástroje s elektronickými publikacemi a ucelenými analýzami
4 Zpravodajství ukazující na slabé stránky poskytování péče v regionech ČR a umožňující snadné srovnání regionálních dat s celou populací
5 Posílení propagace výsledků českého zdravotnictví v zahraničí
Strategický úkol 10. Informační základna pro hodnocení kvality zdravotní péče
Hodnocení dostupnosti a kvality péče je nezbytnou komponentou moderních zdravotnických systémů. V ČR po daném systému existuje významná poptávka, jak mezi odbornou, tak i laickou veřejností. Přínosem projektu je využití všech relevantních komponent Národního zdravotnického informačního systému (NZIS) pro vybudování komplexní základny hodnocení kvality péče v ČR. Konkrétně zejména:
• Systém pro kritické hodnocení stavu a dostupnosti sítě poskytovatelů ZS
• Systém pro posuzování dostatečnosti kapacit pro poskytování určité zdravotní péče (úroveň regionální, místní, nemocniční)
• Systém pro kvantifikaci a hodnocení indikátorů zdravotní péče
• Systém pro sebe-evaluaci poskytovatelů zdravotních služeb (v klíčových indikátorech kvality)
• Systém pro edukační hodnocení rizik nežádoucích událostí se zaměřením na prevenci těchto událostí a související edukační program
Strategický úkol 11. Vývoj forenzního systému pro tvorbu, připomínkové řízení a publikaci Klinických Doporučených Postupů (KDP)
Příprava klinických doporučených postupů (KDP) a klinických standardů (KS) je základním předpokladem sjednocených postupů, které jsou na důkazech založené a jež umožní stanovit rámce pro bezpečnou a kvalitní péče při poskytování zdravotních služeb. V ČR chybí oficiálně garantovaná platforma pro tvorbu a publikaci KDP. Existuje reálná potřeba odborné i laické veřejnosti, existuje požadavek resortu, existuje doporučení na národní či nadnárodní úrovni. Daný projekt vytváří zázemí pro řízené a kontrolované definování klíčových KDP.
Strategický úkol 12. Informační a organizační podpora organizovaných programů prevence vážných chorob – screeningy
Program umožní kontrolované a exaktní posuzování nových projektů sekundární prevence vážných chorob a významně přispěje k optimalizaci již běžících programů screeningu. Stěžejními výstupy projektu jsou:

1. Datová základna hodnocení programů sekundární prevence
2 Systém hodnocení kvality a výkonnosti programů sekundární prevence
3 Modely nákladové efektivnosti a HTA pro screeningové programy
Strategický úkol 13. Informační základna reformy psychiatrické péče
Projekt vybuduje komplexní informační základnu pro všechny významné složky moderní psychiatrické péče a posílí exaktní hodnocení plánovaných intervencí. Kontrola nad dostupností a kvalitou psychiatrické péče. Prediktivní optimalizace potřeb péče s ohledem na počty a stav nemocných. Zázemí pro moderní uspořádání psychiatrické péče (CDZ). Výstupem projektu bude zejména:

1. Datové zázemí pro hodnocení intervencí plánovaných v rámci reformy psychiatrické péče.
2 Informační zázemí pro vznikající Centra duševního zdraví
3 Informační (on-line) služby pro pacienty
4 Hodnocení dostupnosti a kvality moderní psychiatrické péče
Strategický úkol 14. Informační základna hodnocení následné, dlouhodobé a paliativní péče
1 Dostupné ukazatele o paliativní a hospicové péči na internetu – pro odbornou i laickou veřejnost
2 On-line publikace ukazující na slabé stránky této péče v regionech ČR
3 Národní portál prezentující data z dané oblasti
4 Zázemí pro hodnocení inovativních intervencí – např. projekt iniciace mobilní paliativní péče ČR
Strategický úkol 15. „Kódér zdravotních služeb“ – nový studijní obor a profese podpory řízení lůžkové péče v ČR
Obor „Zdravotnická nomenklatura a klasifikace“, plánovaný jako jednoroční vzdělávání zdravotnických profesionálů v oblasti kódování zdravotních služeb a souvisejícího controllingu.
Zacílení oboru: profesní vzdělávání v podobě jednoletého (dvou-semestrálního) oboru, zaměřené na získání nové kvalifikace u graduovaných zdravotnických profesionálů („practice – oriented education“).
Strategický úkol 16. Datová a metodická základna pro hodnocení zdravotnických technologií
Vybudovat datovou a metodickou základnu HTA v České republice – koncepce a návrh implementace v podobě HTA agentury jako konsorciálně pracujícího tělesa s úzkou vazbou na vzdělávací a výzkumné instituce.
Strategický úkol 17. Národní centrum pro medicínskou nomenklaturu a klasifikace
NCMNK pokryje stěžejní oblasti související se standardizací medicinských nomenklaturních systémů v ČR a s tím související mezinárodní spoluprací. Významnou součástí činnosti centra budou edukační programy a vzdělávací konference. Centrum zásadně přispěje k standardizaci kódování a vykazování zdravotních služeb v ČR.

Sladění používání různých nomenklaturních systémů a klasifikací významnými subjekty a správními úřady resortu zdravotnictví je základem moderní elektronizace. Její efektivní zavedení usnadní nejen hodnocení dostupnosti péče, ale také efektivní hodnocení její kvality a výsledků. Standardizace klasifikací je základem transparentnosti hodnocení.
Strategický úkol 18. Snížení administrativní zátěže resortu
Komplexní strategický cíl, jehož plnění prostupuje všemi fázemi rekonstrukce NZIS a komponentami nově budovaného NZIS. Návaznost na strategický cíl 1 (rekonstrukce NZIS).
Přínosem je zejména racionalizace resortních statistických šetření s cílem minimalizovat redundantní sběry dat a maximálně vytěžit již sbírané údaje, zejména administrativní data generovaná samotným hlášením zdravotní péče a úhradovými mechanismy.
Strategický úkol 19. Projekt DRG Restart
TISK
i