• naše weby..
  • ..
  • .

Mozaika metodik a indikátorů udržitelného rozvoje

Mozaika metodiky a indikátory
udržitelného rozvoje

Metodický dokument

Národní inovační strategie ČR 2012-2020

Zpracovatel/garant: Ministerstvo průmyslu a obchodu; Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Popis dokumentu: Národní inovační strategie ČR (NIS) byla schválena usnesením vlády č. 714 ze dne 27. září 2011. Hlavním cílem NIS je posílení významu inovací a využívání špičkových technologií jako zdroje konkurenceschopnosti ČR a zvyšování jejich přínosů pro dlouhodobý hospodářský růst, pro tvorbu perspektivních pracovních míst a pro rozvoj kvality života na území ČR. Základní podmínkou pro efektivní fungování celého inovačního systému je excelentní výzkum, kvalitní vzdělávací systém a lidské zdroje a rovněž posun firem na trzích a v hodnotových řetězcích směrem k inovačním lídrům, a to prostřednictvím inovací technických i netechnických. NIS je proto rozdělena do čtyř hlavních částí zabývajících se excelentním výzkumem, spoluprací mezi podnikovým a akademickým sektorem při transferu znalostí, podporou inovačního podnikání a lidmi jako nositeli nových nápadů a iniciátory změn.


Indikátory v metodickém dokumentu

Národní inovační strategie ČR 2012-2020
1. Excelentní výzkum
1.1 Efektivní využívání veřejných prostředků na výzkum a vývoj
1.1.1 Zjednodušit a zpřehlednit organizační strukturu systému podpory VaV...
1.1.2 Zajistit dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumných organizací...
1.1.3 Provádět hodnocení všech programů účelové podpory...
1.1.4 Stanovit strategické priority orientovaného VaV...
1.1.5 Vyhodnocení právních a institucionálních překážek efektivního řízení výzkumných organizací...
1.2 Špičkové výzkumné infrastruktury
1.2.1 Zajistit dlouhodobou udržitelnost špičkových výzkumných infrastruktur...
1.2.2 Vytvořit podmínky pro příchod/návrat špičkových výzkumných pracovníků ze zahraničí a pro zapojení mladších výzkumných pracovníků...
1.3 Evropský výzkumný prostor – cesta k excelenci ve výzkumu
1.3.1 Zavést mechanismy, které zajistí efektivní přenos informací a koordinaci aktivit...
1.3.2 Zvýšit zapojení českých subjektů z veřejného i soukromého sektoru do evropských výzkumných aktivit...
1.3.3 Vytvořit dostatečné zázemí pro výzkumné pracovníky a výzkumné týmy...
1.3.4 Stanovit prioritní oblasti VaV, které bude vhodné a účelné rozvíjet prostřednictvím mezinárodní spolupráce...
2. Rozvoj spolupráce pro transfer znalostí mezi podnikovým a akademickým sektorem
2.1 Zlepšení vnitřních podmínek a celkové připravenosti akademických institucí na spolupráci s podniky a komercializaci výsledků výzkumu
2.1.1 Podpořit rozvoj třetí role vysokých škol a dalších výzkumných institucí...
2.1.2 Posílit kvalitu služeb center pro přenos znalostí ve výzkumných organizacích...
2.1.3 Zavést ve výzkumných organizacích efektivní systém pro nakládání s výsledky VaV...
2.1.4 Zajistit špičkové poradenství a manažerské vzdělávání pro představitele výzkumných institucí v oblasti řízení VaV...
2.1.5 Úprava zákona o VŠ ve smyslu podpory většího, resp. aktivního, zastoupení podniků a veřejného sektoru na směrování, řízení a kontrole činnosti VŠ
2.2 Podpora spolupráce podniků a VaV institucí
2.2.1 Novelizace zákona o dani z příjmu...
2.2.2 Vytvoření nástrojů na podporu horizontální mobility
2.2.3 Pilotní ověření (v případě prokázání přínosů zavedení ostré verze) programů (i) na podporu proof of concept aktivit a (ii) Knowledge Transfer Partnership
2.2.4 Zavedení kvalitního hodnocení dopadů programů podpory aplikovaného výzkumu...
2.2.5 Stabilizace pozice a rozvoj kapacit TA ČR...
2.2.6 Dokončení implementace reformy VaVaI
2.3 Zvýšení kvality a rozvoj nových služeb podpůrné inovační infrastruktury
2.3.1 Koordinovat tvorbu a realizaci regionální inovační politiky...
2.3.2 Rozvoj personálních kapacit a služeb podnikatelských inkubátorů, VTP, inovačních center apod...
2.3.3 Podpořit realizaci účinných nástrojů regionální inovační politiky
3. Inovační podnikání
3.1 Služby pro inovační podnikání
3.1.1 Zvýšení nabídky a dostupnosti špičkových poradenských služeb pro (nejen začínající) inovativní firmy...
3.1.2 Využití podpůrné inovační infrastruktury v regionech...
3.2 Finanční nástroje a rozvoj trhu rizikového kapitálu
3.2.1 Pilotní ověření a vytvoření podmínek pro založení seed fondu
3.2.2 Prověření možností a zapojení soukromého kapitálu do nástrojů podpory proof of concept aktivit
3.2.3 Podpora aktivního zprostředkování kontaktů a využívání služeb zahraničních investorů rizikového kapitálu
3.2.4 Vyhodnocení bariér rozvoje trhu rizikového kapitálu a vytvoření akčního plánu na jejich odstranění
3.2.5 Podpora vzdělávání a šíření dobré praxe v oblasti nastavení a využívání finančních nástrojů podpory inovačního podnikání
3.3 Investiční pobídky, péče o investory a cílený marketing
3.3.1 Vytvoření strategie podpory přílivu cíleného typu PZI do ČR
3.3.2 Ve vazbě na tuto strategii vytvořit paragrafované znění novely zákona č. 72/2000 Sb.
3.3.3 Pravidelný přezkum plnění cílů stanovených zákonem č. 72/2000 Sb. a „evidence-based“ kvalitativní rozvoj systému pobídek
3.3.4 Rozvoj cílené péče o stávající investory...
3.3.5 Ve vazbě na strategii podpory přílivu cíleného typu PZI...
3.4 Internacionalizace
3.4.1 Vyhodnocení přínosů a problémů současných nástrojů a služeb podpory exportu
3.4.2 Vytvoření koncepce systematické podpory internacionalizace pro vybrané segmenty (typy) firem s důrazem na inovativní MSP
3.4.3 Posílení kapacit a zajištění špičkových odborníků pro instituce poskytující služby podpory internacionalizace
3.4.4 Zavedení kvalitního monitoringu a evaluace naplňování koncepce podpory internacionalizace
3.5 Kvalitní foresight: zdroj strategických informací pro podnikání a inovace
3.5.1 Vytvoření systému a rozvoj personálních kapacit pro monitoring...
3.5.2 Identifikace klíčových technologických oblastí pro zacílení veřejné podpory podnikání a výzkumu ČR (zejména KETs) s ohledem na globální trendy a situaci v ČR
3.6 Veřejný sektor: zdroj inovační poptávky a tvůrce regulace
3.6.1 Příprava podmínek a vytvoření nástroje „public procurement“ na principu nákupu inovativních řešení / produktů pro potřeby veřejné správy
3.6.2 Vytvoření portálu a výkonné administrativy...
3.6.3 Vytvoření funkčního systému sběru, vyhodnocení a implementace podnětů podnikatelů...
4. Lidé: hlavní nositelé nových nápadů a iniciátoři změn
4.1 Reforma vysokého školství
4.1.1 Zvýšit kvalitu vysokého školství...
4.1.2 Diverzifikovat nabídku vysokoškolského vzdělávání...
4.1.3 Zvýšit kvalitu a efektivitu doktorského studia a lépe jej provázat s počáteční fází kariéry výzkumných pracovníků
4.1.4 Rozvíjet profesně zaměřené obory bakalářského studia...
4.1.5 Změnit systém financování vysokých škol...
4.1.6 Zvýšit zahraniční i vnitrostátní mobilitu studentů, zejména magisterského a doktorandského studia
4.1.7 Zlepšit/zavést výchovu studentů k podnikavosti a k zahájení vlastních podnikatelských aktivit
4.2 Rozvoj systému celoživotního učení
4.2.1 Zvýšení participace občanů v dalším vzdělávání (DV)...
4.2.2 Dokončení národní soustavy povolání (NSP) a Národní soustavy kvalifikací (NSK) v souladu s požadavky podnikatelského prostředí
4.2.3 Posílení systémové vazby mezi počátečním a dalším vzděláváním na úrovni odborného a vysokoškolského vzdělávání
4.3 Změny obsahu vzdělávání: kreativita, podnikavost a klíčové kompetence
4.3.1 Ve spolupráci se zaměstnavatelským sektorem specifikace nejdůležitějších kompetencí absolventů škol pro uplatnění v praxi...
4.3.2 Rozvoj důležitých gramotností pro moderní život...
4.3.3 Výrazný rozvoj systému kariérního poradenství...
4.3.4 Spolu se systémem kariérního poradenství je nutné vylepšit systém propojení odborného vzdělání s praxí...
4.4 Rozvoj kvalifikovaných pracovníků na národní úrovni a usnadnění vstupu, pobytu a zaměstnávání kvalifikovaných zahraničních pracovníků
4.4.1 Zvýšení využívání systému zelených karet včetně rozšíření seznamu zemí, jejichž státní příslušníci mohou žádat o zelenou kartu typu A
4.4.2 Zavést zrychlenou proceduru pro klíčový personál
4.4.3 Zavedení služby, která zajistí veškerou péči budoucím zahraničním pracovníkům na českém trhu...
4.4.4 Zvýšit internacionalizaci vědeckých týmů na univerzitách a výzkumných organizacích...
TISK
i