• naše weby..
  • ..
  • .

Mozaika metodik a indikátorů udržitelného rozvoje

Mozaika metodiky a indikátory
udržitelného rozvoje

Metodický dokument

Strategie migrační politiky ČR (2015)

Zpracovatel/garant: odbor azylové a migrační politiky MV

Popis dokumentu: Strategie stanovuje sedm zásad, které jsou řazeny prioritně a představují základní tematické okruhy v oblasti migrace – tedy bezpečnost jako průřezový element, integraci cizinců, nelegální migraci a návratovou politiku, mezinárodní ochranu (azyl), vnější dimenzi migrace, legální migraci, volný pohyb osob v rámci Evropské unie a schengenského prostoru a provázanost se společnými politikami Evropské unie. Zásady jsou v textu dále rozpracovány v návaznosti na stanovené cíle, kterých chce vláda v oblasti migrace dosáhnout na národní i evropské úrovni.


Indikátory v metodickém dokumentu

Strategie migrační politiky ČR (2015)
1. Integrace
1.1 Udržení a další rozvoj proaktivní integrační politiky na národní, regionální i lokální úrovni- cíl na národní úrovni
1.2 Úspěšná integrační politika zahrnující podporu začleňování cizinců s respektem k jejich důstojnosti a prevenci bezpečnostních rizik a negativních sociálních jevů, včetně sociálního vyloučení- cíl na národní úrovni
1.3 Zajištění dostatečné informovanosti cizinců i veřejnosti o otázkách migrace, uprchlictví a integrace cizinců- cíl na národní úrovni
1.4 Zachování stávající míry harmonizace na unijní úrovni v oblasti integrace- cíl na unijní úrovni
1.5 Rozvíjení praktické spolupráce v rámci Evropské unie v oblasti integrace, zaměřené především na podporu a sdílení dobré praxe, a zajištění finanční podpory z unijních fondů zřízených pro tuto oblast- cíl na unijní úrovni
2. Nelegální migrace a návratová politika
2.1 Zajištění bezpečnosti občanů České republiky skrze efektivní prevenci a potírání nelegální migrace- cíl na národní úrovni
2.2 Důsledný trestní postih organizátorů nelegální migrace se zvláštním důrazem na potírání obchodu s lidmi, převaděčství a pachatele trestné činnosti v oblasti nelegální migrace na území České republiky- cíl na národní úrovni
2.3 Udržení kvality rozhodování ve vízovém procesu včetně odhalování padělaných a pozměněných dokladů- cíl na národní úrovni
2.4 Udržení efektivní návratové politiky při zachování transparentnosti, respektu k lidským právům a lidské důstojnosti- cíl na národní úrovni
2.5 Zajištění včasné aktualizace zákonných a podzákonných norem v návaznosti na judikaturu evropských soudů- cíl na národní úrovni
2.6 Posílení opatření zamezujících možnému zneužívání řízení o mezinárodní ochraně (azylu) se zvláštním zřetelem na postihy zprostředkovatelů- cíl na unijní úrovni
2.7 Podpora společné návratové politiky Evropské unie, a to zejména prostřednictvím efektivní spolupráce v rámci dialogu se třetími zeměmi - především sjednáváním a implementací readmisních dohod či participací na společných unijních aktivitách, včetně aktivit koordinovaných agenturou Frontex- cíl na unijní úrovni
2.8 Posílení opatření k potírání nelegální migrace do Evropské unie/ schengenského prostoru, včetně posílené ochrany vnějších hranic Evropské unie zahrnující mj. aktivity koordinované agenturou Frontex- cíl na unijní úrovni
2.9 Podpora aktivit na unijní úrovni směřujících k potírání obchodu s lidmi a převaděčství, včetně aktivit koordinovaných agenturou EUROPOL- cíl na unijní úrovni
3. Azyl
3.1 Flexibilní kapacity národního azylového systému- cíl na národní úrovni
3.2 Připravenost českého azylového systému na přijetí většího množství žadatelů o azyl/uprchlíků- cíl na národní úrovni
3.3 Důstojné zacházení s žadateli o azyl, azylanty a osobami s udělenou doplňkovou ochranou v souladu s mezinárodními závazky a společnými unijními pravidly- cíl na národní úrovni
3.4 Soustavné zvyšování kvality a efektivity azylového systému České republiky v souladu s normami a praktickými nástroji Evropské unie se zřetelem na rychlost vyřizování žádostí- cíl na národní úrovni
3.5 Realizace Koncepce Národního přesídlovacího programu jako účinného humanitárního nástroje pomoci uprchlíkům i vyjádření solidarity- cíl na národní úrovni
3.6 Podpora společného evropského azylového systému a všech jeho stávajících nástrojů s důrazem na jeho důsledné dodržování všemi členskými státy Evropské unie- cíl na unijní úrovni
3.7 Podpora praktické spolupráce v oblasti azylu- cíl na unijní úrovni
3.8 Odmítnutí zavedení povinných nástrojů solidarity v oblasti mezinárodní ochrany (azylu) na unijní úrovni (kvóty pro přerozdělování uprchlíků či žadatelů o azyl), a to včetně kvót pro přesídlování- cíl na unijní úrovni
4. Vnější dimenze migrační politiky
4.1 Komplexní přístup k této problematice a propojení s prováděním dalších sektorových politik (rozvojová a humanitární, obchodní, bezpečnostní) České republiky- cíl na národní úrovni
4.2 Realizace projektů pomoci uprchlíkům i zasaženým zemím v regionech původu, také ve spolupráci s mezinárodními partnery- cíl na národní úrovni
4.3 Podpora bezpečnostní stabilizace a sociálně-ekonomického rozvoje zemí i regionů původu i tranzitu migrantů- cíl na národní úrovni
4.4 Aktivní zapojení České republiky do programů realizovaných Evropskou unií ve třetích zemích v oblasti migrace a uprchlictví- cíl na národní úrovni
4.5 Zahrnutí tematické linky migrace do implementace zahraniční rozvojové spolupráce České republiky- cíl na národní úrovni
4.6 Podpora společných unijních projektů ochrany a rozvoje na lokální i regionální úrovni ve třetích zemích- cíl na unijní úrovni
4.7 Důraz na komplexní přístup k této problematice a provázanost s ostatními politikami Evropské unie- cíl na unijní úrovni
4.8 Podpora sdílení dobré praxe a praktické spolupráce v této oblasti- cíl na unijní úrovni
5. Volný pohyb osob v Evropské unii a schengenská spolupráce
5.1 Důsledná implementace a dodržování unijního práva volného pohybu osob a schengenských standardů- cíl na národní úrovni
5.2 Podpora schengenské spolupráce jakožto významného instrumentu pro další rozvoj České republiky- cíl na národní úrovni
5.3 Důsledná implementace a využívání společných informačních systémů pro oblast schengenské spolupráce- cíl na národní úrovni
5.4 Příprava České republiky na schengenské hodnocení podle nového evaluačního mechanismu, včetně hodnocení vnitřních hranic- cíl na národní úrovni
5.5 Zachování stávající úrovně volného pohybu osob v Evropské unii za současné podpory opatření proti jeho zneužívání- cíl na unijní úrovni
5.6 Soustředění úsilí na ochranu vnější schengenské hranice a, úměrně jejímu zkvalitňování, posilování prostoru bez kontrol na vnitřních hranicích- cíl na unijní úrovni
5.7 Vybudování pozice České republiky jako respektovaného státu se stabilní politikou a příkladnou praxí v oblasti schengenské spolupráce- cíl na unijní úrovni
6. Legální migrace
6.1 Aktivní a flexibilní imigrační politika vycházející z aktuálních i dlouhodobých potřeb České republiky- cíl na národní úrovni
6.2 Operativní úpravy politiky České republiky v této oblasti v souladu s výstupy pravidelné strategické debaty o potřebách v oblasti legální migrace- cíl na národní úrovni
6.3 Žádoucí objem legální migrace v souladu s absorpčními kapacitami a integračními opatřeními České republiky- cíl na národní úrovni
6.4 Posílení bezpečnostních prvků imigračního procesu a prevence bezpečnostních rizik- cíl na národní úrovni
6.5 Implementace závazků v oblasti již schválených unijních předpisů upravujících oblast legální migrace, zahrnující opatření na zrychlení a usnadnění vstupních procedur legálních migrantů, a to zejména v rámci vnitropodnikových převodů a sezonních prací- cíl na národní úrovni
6.6 Zachování omezené míry harmonizace na unijní úrovni v této oblasti - cíl na unijní úrovni
6.7 Podpora zachování rozhodující role členských států Evropské unie v oblasti legální migrace a zaměstnanosti, včetně zachování práva jednotlivých členských států stanovit objem legální migrace- cíl na unijní úrovni
6.8 Dokončení probíhajícího projednávání návrhů legislativy Evropské unie v oblasti legální migrace- cíl na unijní úrovni
7. Mezinárodní a evropské závazky České republiky v oblasti migrace
7.1 Důsledné plnění mezinárodních závazků v oblasti migrace, včetně unijních závazků
7.2 Konstruktivní politika, která přispívá k řešení problémů v oblasti migrace v rámci celé Evropské unie i širším mezinárodním kontextu
7.3 Kooperativní přístup k hledání společných postupů na úrovni Evropské unie a solidarita s ostatními státy Evropské unie, podmíněna důsledným plněním dohodnutých pravidel všemi partnery
7.4 Efektivní čerpání finančních zdrojů z příslušných fondů Evropské unie
TISK
i