• naše weby..
  • ..
  • .

Mozaika metodik a indikátorů udržitelného rozvoje

Mozaika metodiky a indikátory
udržitelného rozvoje

Metodický dokument

Strategie rozvoje lidských zdrojů Královéhradeckého kraje 2007-2015

Zpracovatel/garant: Centrum evropského projektování

Popis dokumentu: Strategie rozvoje lidských zdrojů Královéhradeckého kraje (dále jen Strategie RLZ) byla zpracována na základě potřeb Rady pro rozvoj lidských zdrojů Královéhradeckého kraje v návaznosti na analytický dokument „Analýza rozvoje lidských zdrojů Královéhradeckého kraje“ (zpracována v roce 2005). Strategii RLZ zpracovalo Centrum evropského projektování za aktivní účasti odborníků reprezentující v praxi různorodou profesní orientaci. V procesu tvorby tak byl zastoupen veřejný sektor, podnikatelský sektor i sektor neziskový.
Strategie RLZ zahrnuje správné nasměrování a zkvalitňování oblastí počátečního vzdělávání, oblastí celoživotního učení (dalšího vzdělávání), věnuje se spolupráci a propojení vzdělávací soustavy s trhem práce a začlenění znevýhodněných skupin obyvatel na trh práce.


Indikátory v metodickém dokumentu

Strategie rozvoje lidských zdrojů Královéhradeckého kraje 2007-2015
1. Rozvoj vzdělanosti
obyvatelstva
1.1 Zkvalitňovat regionální školství
1.1.1 Podpora zlepšování jazykové vybavenosti – zkvalitnění výuky cizích jazyků na všech stupních škol
1.1.2 Podpora mezinárodní spolupráce škol a odborných stáží studentů i učitelů v zahraničí
1.1.3 Podpora účasti učitelů na celoživotním vzdělávání a jejich profesního růstu
1.1.4 Podpora zkvalitňování primárního, sekundárního a terciárního vzdělávání se širokým výběrem vzdělávacích programů
1.1.5 Vytvoření stabilního systému pro dlouhodobou podporu včetně rozvoje a stabilizace sítě zařízení pro EVVO (ve školách, NNO)
1.2 Rozvíjet celoživotní učení a adaptaci na měnící se dynamiku trhu práce
1.2.1 Rozvoj systému poradenství k volbě povolání
1.2.2 Pružné využívání moţností rekvalifikací a celoživotního učení
1.2.3 Dotváření a realizace koordinovaného systému celoživotního učení a jeho dostupnost všem v rámci území kraje
1.2.4 Podpora informační a počítačové gramotnosti obyvatel
1.2.5 Podpora vytvoření komplexního systému evaluace kvality počátečního a dalšího vzdělávání
1.2.6 Podpora vzniku a rozvoje center celoživotního učení
1.3 Uplatňovat nové metody a technologie ve výuce
1.3.1 Podpora vzdělávacích programů využívajících moderních výukových metod (zahrnujících moderní technologie, samostatnost, zkušenostní formy, interaktivní formy)
1.3.2 Podpora šíření informací prostřednictvím moderních informačních technologií
1.3.3 Zkvalitnit výuku prostřednictvím pouţívání moderních pomůcek, prostřednictvím moderního přístrojového vybavení laboratoří apod.
1.3.4 Podpora spolupráce zaměstnavatelů se vzdělávacími institucemi umožněním přístupu k novým technologiím nebo aktivním zapojením při dovybavování a modernizaci vzdělávacích institucí
2. Koordinace a systémová spolupráce
participujících subjektů
2.1 Zlepšení propojení vzdělávací sféry s potřebami trhu práce
2.1.1 Systematické sledování potřeb a změn trhu práce
2.1.2 Podpora vzdělávání v profesích chybějících na trhu práce
2.2 Spolupráce zaměstnavatelů se vzdělávací sférou, důraz na propojení praxe a studia, důraz na poskytnutí praxe i pro pedagogické pracovníky
2.2.1 Podpora rozvoje komunikace a spolupráce vzdělávací sféry, zaměstnavatelů a veřejnosti
2.2.2 Odborné stáže (praxe) studentů a pedagogických pracovníků u zaměstnavatelů
2.2.3 Vytvořit podmínky k zapojení zaměstnavatelské sféry do poradenství při volbě povolání
2.3 Zlepšování podmínek pro udržení a získání nové kvalifikované pracovní síly v regionu
2.3.1 Zlepšení dopravní obslužnosti a infrastruktury v odlehlých částech kraje
2.3.2 Vytvářet podmínky pro bytovou výstavbu a dostupnost bytů v oblastech s nárůstem počtu nových pracovních míst
2.4 Podpora vzájemné spolupráce firem,institucí terciárního vzdělávání a výzkumných institucí.Podpora vědy,výzkumu a inovací
2.4.1 Podpora zakládání a rozvoje vědeckotechnických parků a budování klastrů
2.4.2 Podpora společných projektů (PPP)
2.4.3 Zpracování regionální inovační strategie
2.5 Komunikace,propojení, podpora,koordinace aktivní politiky zaměstnanosti (instituce veřejné sféry a soukromé)
2.5.1 Efektivní koordinace systému informačních a poradenských služeb ve školství s informačními a poradenskými službami poskytovanými na úřadech práce
2.5.2 Podpora bezplatného poradenství
2.5.3 Rozvoj ICT ve vztahu úřad - podnikatel
3. Rozvoj zaměstnanosti ohrožených skupin
3.1 Zapojení ohrožených skupin obyvatelstva do trhu práce
3.1.1 Podpora zaměstnávání pečujících osob a OZP na otevřeném trhu práce
3.1.2 Podpora osob pečujících o děti v začlenění na trh práce
3.1.3 Podpora integrace osob nad 50 let na trh práce (starší věkové kategorie)
3.1.4 Podpora bezbariérového pracovního prostředí (nejen pohybové postižené,ale i zrakově, sluchově atd.)
3.1.5 Podpora zapojení dlouhodobě nezaměstnaných a sociálně nepřizpůsobivých (např. po výkonu trestu) do pracovního procesu
3.1.6 Podpora začlenění mladistvých na trh práce (kategorie do 18 let) a bez dokončeného vzdělání i starší 18 let
3.1.7 Podpora integrace etnických a národnostních menšin na trh práce
3.1.8 Podpora vzdělávání pracovníků v oblasti sociálního začleňování
3.1.9 Vytváření rovných podmínek pro účast žen a mužů na trhu práce
3.1.10 Podpora podnikatelských aktivit ohrožených skupin na trhu práce
4. Rozvoj volnočasových a zájmových aktivit a zdravého životního stylu
4.1 Prevence sociálně patologických jevů
4.2 Zajištění podmínek pro kvalitní trávení volného času
4.3 Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva(Zdraví 21)
5. Dostupnost a kvalita sociálního a
zdravotnického zázemí pro občany
5.1 Podpora zlepšování dostupnosti a kvality zdravotních služeb
5.2 Podpora zlepšování dostupnosti a kvality sociálních služeb dle zjištěných potřeb
5.3 Efektivní spolupráce sociálních a zdravotních služeb
TISK
i