• naše weby..
  • ..
  • .

Mozaika metodik a indikátorů udržitelného rozvoje

Mozaika metodiky a indikátory
udržitelného rozvoje

Metodický dokument

Územní energetická koncepce Jihočeského kraje 2018-2043

Zpracovatel/garant: Odbor regionálního rozvoje, územního plánování a stavebního řádu

Popis dokumentu: ÚEK je základním koncepčním materiálem v oblasti energetiky. V souladu se Státní energetickou koncepcí SEK (2015) a s prováděcí legislativou má být budoucí vývoj nakládání s energií v území řešeném energetickou koncepcí vymezen základními cíli a současně mají být definovány nástroje k jejich dosažení. Základní cíle lze přitom rozdělit na strategické, mající dlouhodobou platnost a často i abstraktní (neměřitelnou) formu, a na cíle operativní, které ze strategických cílů vycházejí a definují věcným či číselným způsobem žádoucí stav k určitému kratšímu časovému horizontu.

Analytická část mapuje současný stav užití energie na území kraje s cílem sestavit kvalitní bilance užití všech forem energie a současně identifikovat hlavní změny, ke kterým od vzniku poslední energetické koncepce z roku 2001 resp. parciální aktualizace v roce 2008 došlo.


Indikátory v metodickém dokumentu

Územní energetická koncepce Jihočeského kraje 2018-2043
Zvýšit bezpečnost a spolehlivost zásobování energií; zlepšit hospodárnost užití energie a podporovat udržitelný rozvoj.
1 PROVOZOVÁNÍ A ROZVOJ SOUSTAV ZÁSOBOVÁNÍ TEPELNOU ENERGIÍ
1.1 Podpora významných záměrů v oblasti rozvoje SZT přispívajících k plnění strategických cílů ÚEK JČK
1.2 Obrana před působením nekalé konkurence v rámci povolovacích řízení o změně způsobu vytápění
1.3 Spolupráce na zvyšování důvěryhodnosti/atraktivity SZT v kraji v očích zákazníků
1.4 Podpora zvyšování konkurenceschopnosti SZT
2 REALIZACE ENERGETICKÝCH ÚSPOR
2.1 Zavést a neustále rozvíjet technické možnosti systému energ. managementu certifikovaného dle ISO 50 001 v budovách v majetku kraje
2.2 Podporovat metodicky případně i jiným způsobem, zavádění systémů energetického managementu dle ISO 50 001 organizacemi veřejného i soukromého sektoru
2.3 Využívat dotačních příležitostí pro zlepšení energetické a ekonomické
efektivity úsporných opatření realizovaných v energ. hospodářství organizací veřejného i soukromého sektoru nacházejících se na území JČK (a centrálně je evidovat a vyhodnocovat)
2.4 podpora strategie „smart city“ a „smart region“
3 VYUŽÍVÁNÍ OBNOVITELNÝCH A DRUHOTNÝCH ZDROJŮ ENERGIE VČETNĚ ENERGETICKÉHO VYUŽÍVÁNÍ ODPADŮ
3.1 Podrobně zmapovat doposud nevyužitý potenciál různých zdrojů biomasy pro výrobu ušlechtilých forem energie na území JČK
3.2 Vypracovat územní studii umisťování fotovoltaických a větrných elektráren na území JČK
3.3 Vypracovat územní studii pro využití potenciálu k instalaci tepelných čerpadel
3.4 Více využívat druhotné zdroje energie v JČK, zvláště odpady a odpadní teplo
4 VÝROBA ELEKTŘINY Z KOMBINOVANÉ VÝROBY ELEKTŘINY A TEPLA
4.1 Zpracovat analýzu možností rozšíření KVET
4.2 Podpořit přípravu studií proveditelnosti zavádění KVET na území kraje
4.3 Realizace tepelného napáječe z ETE do Č. Budějovic
5 SNIŽOVÁNÍ EMISÍ ZNEČIŠŤUJÍCÍCH LÁTEK A SKLENÍKOVÝCH PLYNŮ
5.1 Podpora projektů na snižování emisí a zvyšování energetické účinnosti energetických zdrojů
5.2 Monitorovat vývoj emisí skleníkových plynů, stanovit cíl jejich absolutního snížení v budoucnu, a navrhnout strategii jeho dosažení
5.3 Podporovat rychlejší obnovu kotelního fondu na území kraje
6 ROZVOJ ENERGETICKÉ INFRASTRUKTURY
6.1 Vypracovat seznam energetických staveb, které jsou v souladu s ÚEK JČK a které by měly být vhodným způsobem podpořeny (např. zapracováním do ZÚR apod.)
6.2 Iniciovat vznik pravidelné pracovní skupiny za účasti JČK, hlavních odběratelů, výrobců a distributorů elektřiny a plynu k řešení významnějších problémů, plánování dalšího rozvoje distribučních sítí na území kraje a koordinaci dalších aktivit
7 OSTROV ELEKTRIZAČNÍ SOUSTAVY
7.1 Sestavit seznam odběrných míst el. energie na území JČK, u kterých by byl nežádoucí dlouhodobější (několikahodinový) výpadek zásobování el. energií z distribuční sítě a navrhnout a následně i realizovat opatření, jak u nich zásobování elektřinou v alespoň omezeném rozsahu zajistit (tj. autonomní zásobování elektřinou na úrovni odběrného místa)
7.2 Podporovat připravenost výroben elektřiny a rozvodů na úrovni VN na území kraje na krizové situace (dlouhodobý výpadek elektrizační soustavy)
8 INTELIGENTNÍ SÍŤ
8.1 Připravit dlouhodobou strategii přechodu na „inteligentní úřad“ a realizovat první pilotní projekt na úřadu JČKo
8.2 Podpora rychlejšího zavádění inteligentních sítí realizací pilotních projektů u vybraných spotřebitelů.
9 VYUŽITÍ ALTERNATIVNÍCH PALIV V DOPRAVĚ
9.1 Urychlený vznik odpovídající infrastruktury nezbytné pro provoz vozidel na alternativní paliva či pohony
9.2 JČK pořídí do svého vozového parku ekologicky šetrná vozidla na alternativní paliva či pohon v míře odpovídající národním závazkům
9.3 JČK bude podporovat (nefinančně) zvyšování počtu vozidel na alternativní paliva či pohony ostatními právnickými a fyzickými osobami na území kraje
Opatření ostatní (průřezová)
Ustanovit pracovní výbor pro implementaci ÚEK, jenž bude složen z členů krajského úřadu JČK
případně zástupců dalších organizací (např. zástupců obcí)
Osvětová a propagační činnost (vč. podpory VaV aktivit a demonstračních projektů na území JČK)
Vytvořit v rozpočtu krajského úřadu JČK odpovídající finanční prostředky na realizaci části aktivit navržených ÚEK
TISK
i