• naše weby..
  • ..
  • .

Mozaika metodik a indikátorů udržitelného rozvoje

Mozaika metodiky a indikátory
udržitelného rozvoje

Metodický dokument

Zásady urbánní politiky - Aktualizace 2017

Zpracovatel/garant: Odbor regionální politiky

Popis dokumentu: Cílem zásad urbánní politiky je sjednotit přístupy všech úrovní veřejné správy k rozvoji měst. Jedná se o rámcový dokument urbánní politiky státu, která má průřezový a interdisciplinární charakter. Na jejím vytváření a realizaci se společně a koordinovaně podílejí jednotlivé dílčí politiky, přičemž regionální politika a územní plánování představují pro tuto koordinaci věcný a územní rámec.
Dokument obsahuje informace k sídelní struktuře, urbánním trendům (urbanizace, suburbanizace a reurbanizace) a významu měst v soustavě osídlení. Definuje rovněž problémy dalšího rozvoje měst (v členění na demografickou, ekonomickou a sociální oblast, dopravu a technickou infrastrukturu, životní prostředí, veřejný prostor a veřejnou správu). Navíc obsahuje i vývoj urbánní politiky na mezinárodní úrovni spolu s rámcem rozvoje měst v OSN.
Relativně podrobně popisuje uplatňované nástroje urbánní politiky (např. tzv. integrované nástroje), se kterými má ČR aktuální zkušenost (jsme dáváni jako příklad využití integrovaného nástroje ITI s využitím více fondů, což více odpovídá potřebám konkrétního území). Kromě samotných zásad definuje roli jednotlivých subjektů v implementaci (např. rezortů či zastřešujících organizací územních partnerů). Zásad urbánní politiky je celkem pět:

Zásada 1 Strategický a integrovaný přístup k rozvoji měst
Tj. využívat a uplatňovat dokumenty a nástroje strategického rozvoje měst (včetně např. Smart Cities), koordinovat nástroje a přístupy k rozvoji měst, integrovat přístup k řízení rozvoje území a nadále zajišťovat informační a metodickou pomoc při rozvoji měst.

Zásada 2 Polycentrický rozvoj sídelní soustavy
Obsahuje zaměření podpory a realizace polycentrického rozvoje (např. vytváření sídelní struktury založené na polycentrickém rozvoji) a samotný vyvážený a polycentrický rozvoj soustavy osídlení (např. předcházení negativním projevům suburbanizace).

Zásada 3 Podpora rozvoje měst jako pólů rozvoje v území
V členění na Ekonomickou, sociální a demografickou oblast, dopravu a technickou infrastrukturu, veřejný prostor, veřejné služby a bydlení, veřejnou správu.

Zásada 4 Péče o městské životní prostředí
Zahrnuje zdravé životní prostředí, změnu klimatu, udržitelné využívání přírodních zdrojů, péči o přírodu a krajinu, vyvážený vztah mezi městským a venkovským prostorem a environmentální vzdělávání a informovanost veřejnosti.

Zásada 5 Zajištění implementace Nové městské agendy byla nově formálně zařazena, ale bude rozpracována až v návaznosti na postupně vznikající nadřízené dokumenty na úrovni OSN).


Indikátory v metodickém dokumentu

Zásady urbánní politiky - Aktualizace 2017
Strategický a integrovaný přístup k rozvoji měst
1 Dokumenty a nástroje strategického rozvoje měst
uplatňovat integrované strategické dokumenty, programy a plány jako nástroje řízení rozvoje měst a regionů,
využívat komunitní plánování, místní Agendu 21 a další strategické nástroje udržitelného rozvoje měst (např. Smart Cities),
využívat metodu LEADER.
2 Koordinace nástrojů a přístupů k rozvoji měst
nadále uplatňovat širší využívání integrovaných přístupů v politice rozvoje měst, zejména v rámci funkčních územních celků,
koordinovat a integrovat aktivity se silnými územními dopady realizované jednotlivými ministerstvy a kraji,
vytvářet metodickou podporu pro strategické řízení měst a regionů,
zapojit integrované přístupy do stávající struktury městského a územního plánování.
3 Integrovaný přístup k řízení rozvoje území
uplatňovat nové formy „spravování území“ (princip víceúrovňové správy území – multilevel governance) založené na vzájemném dialogu všech zainteresovaných subjektů a na zapojení občanů při přípravě strategických programových a územních dokumentů a do rozhodování o zásadních otázkách urbánního rozvoje,
podporovat partnerství a spolupráci v území,
rozvíjet partnerství měst a venkova,
průběžně aktualizovat dopady a naplňování integrovaných nástrojů území.
4 Informační a metodická pomoc při rozvoji měst
podporovat výměnu informací a zkušeností na místní a regionální úrovni,
podporovat vzdělávání a odbornost orgánů na krajské a municipální úrovni při rozhodování o strategickém řízení rozvoje měst a regionů,
informovat o uplatňovaných postupech a využívaných nástrojích a rozšiřovat sdílení příkladů dobré praxe, včetně zahraničních,
podporovat výzkum a jeho následnou aplikaci v oblasti městského plánování, ekonomických principech fungování měst a ekonomických dopadech veřejných politik na města a regiony.
Polycentrický rozvoj sídelní soustavy
1 Zaměření podpory a realizace polycentrického rozvoje
podporovat vytváření sídelní struktury založené na polycentrickém rozvoji,
podporovat legislativně-právní ukotvení metropolitních oblastí a sídelních aglomerací v předpisech o regionálním rozvoji,
podporovat spolupráci a propojování sítě měst na národní a nadnárodní úrovni,
posilovat rozvojové oblasti a osy republikového významu vymezené PÚR ČR a upřesněné zásadami územního rozvoje jednotlivých krajů a zároveň posilovat rozvojové oblasti a osy nadmístního významu vymezené zásadami územního rozvoje jednotlivých krajů,
posilovat vztahy mezi městy různé velikosti navzájem, mezi městy a venkovskými obcemi a podporovat princip spolupráce mezi obcemi.
2 Vyvážený a polycentrický rozvoj soustavy osídlení
předcházet negativním projevům suburbanizace (urban sprawl),
předcházet však i případným negativním vlivům reurbanizace (zachování památkově chráněných oblastí a nemovitého dědictví, akceptace vhodnosti a priority revitalizace ve srovnání s novými stavbami, revitalizace deprimovaných městských částí, specifický rozvoj centrálních, případně jiných strategicky významných částí města).
Podpora rozvoje měst jako pólů rozvoje v území
1 Ekonomická, sociální a demografická oblast
podporovat investice do lidského kapitálu - vzdělávání, celoživotní vzdělávání,
vytvářet podmínky pro podporu podnikatelských aktivit a efektivní ekonomickou strukturu,
podporovat konkurenceschopnou, inovační a ekologickou ekonomiku založenou na znalostech a zavádění ekologicky šetrných aktivit a technologií,
vytvářet podmínky k rozvoji vědy a jejích aplikací, výzkumu a inovací, podporovat komunikaci mezi průmyslovou, podnikatelskou a akademickou sférou,
zajišťovat sociální soudržnost, podporovat sociální integraci, prosazovat zvyšování bezpečnosti, prevenci sociálního vyloučení a jakýchkoli forem diskriminace,
udržovat sociální dialog a podporovat solidaritu mezi generacemi,
posílit zastoupení udržitelného cestovního ruchu ve struktuře místní ekonomiky,
podporovat rozvoj městského cestovního ruchu.
2 Doprava a technická infrastruktura
využívat brownfields k budování nové infrastruktury ve městech – otázkou revitalizace brownfields je nutné se zabývat i z důvodu udržení kvality prostředí ve městech, ale také z důvodu nadměrné rozpínavosti měst, která je patrná v některých případech,
koncentrovat finanční prostředky na modernizaci a dobudování dopravní a technické infrastruktury sídel, v případě silniční dopravní infrastruktury upřednostnit před novou výstavbou aplikace telematiky za účelem optimalizace kapacity stávající dopravní infrastruktury,
zajišťovat dostupnou veřejnou dopravu a rozvíjet integrované dopravní systémy s napojením do širšího území regionu, včetně zajištění bezbariérovosti pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace,
snižovat dopady dopravy do složek životního prostředí a na zdraví obyvatelstva,
zvyšovat atraktivitu městské hromadné a příměstské dopravy,
zlepšovat využití a funkčnost uličního prostoru i z pohledu městské mobility,
při reurbanizaci vnímat potřebu nalezení možností vložení do uličního prostoru funkční MHD,
podporovat rozvoj infrastruktury pro nemotorovou dopravu,
zajistit propojení individuální a veřejné dopravy v rámci příměstské dopravy (systémy P&R u kapacitních železničních tratí v předměstském prostoru a u kapacitních systémů MHD),
pro města nad 40 tis. obyvatel je doporučeno zpracovávat strategické plány udržitelné městské mobility (SUMP) a zajistit jejich implementaci.
3 Veřejný prostor
ve vazbě na strategii Politiky architektury a stavební kultury České republiky zvyšovat atraktivitu měst a kvalitu veřejných prostranství, upřednostňovat výstavbu směřující ke kompaktnímu městu a podporovat smíšené funkce využití území; podporovat udržování kulturního dědictví v oblasti urbanismu a architektury,
zlepšovat využití a uspořádání území, zvyšovat kvalitu veřejných prostor v územích ohrožených rezidenční segregací,
efektivně využívat staré průmyslové areály a upadající plochy, provádět jejich asanaci a smysluplnou, udržitelnou regeneraci,
efektivně využívat veřejný prostor pro sportovní a podobné aktivity pomáhající v prevenci vzniku nemocí a ochraně zdraví,
dbát na vytváření bezbariérového prostředí.
4 Veřejné služby a bydlení
rozvíjet občanskou vybavenost, zvyšovat její kvalitu a bezbariérovou přístupnost (zdravotnická zařízení, školská zařízení, zařízení v oblasti sociální péče, kulturní zařízení, sportoviště aj.), podporovat výstavbu a modernizaci vzdělávací infrastruktury MŠ, ZŠ, SŠ při zohlednění demografických trendů a požadavků trhu práce,
vytvářet kulturní politiku a podmínky pro rozvoj kulturních a jiných aktivit pro využívání volného času,
podporovat zdravé, vyhovující a cenově dostupné nesegregované bydlení.
5 Veřejná správa
posilovat IT gramotnost a využívání informačních technologií ke zlepšení řízení rozvoje města a zkvalitnění veřejných služeb,
zvyšovat efektivitu veřejné správy zaváděním moderních metod kvality řízení a angažovat samosprávy v jejich praktickém využívání,
posilovat schopnost samosprávy koordinovat místní partnerství a komunikovat s občany a podporovat participaci místních komunit a spolků na plánování a rozhodování o využití území,
udržet zdravé finance a posílit využívání finančních nástrojů.
Péče o městské životní prostředí
1 Zdravé životní prostředí
přijímat opatření ke zlepšování stavu jednotlivých složek životního prostředí,
uplatňovat integrované přístupy k předcházení a řešení environmentálních problémů zejména řešením jejich příčin,
omezovat zábory zelených ploch.
2 Změna klimatu
přijímat opatření k předcházení negativních dopadů změny klimatu (např. ozelenění střech, rozvoj sídelní zeleně, realizace vodních prvků v sídlech, systém nakládání s dešťovými vodami aj.),
snižovat emise skleníkových plynů,
podporovat zvyšování energetické účinnosti a snižování závislosti na fosilních palivech.
3 Udržitelné využívání přírodních zdrojů
efektivně využívat zdroje a energii, především zvyšovat energetickou účinnost/dosahovat energetických úspor v budovách určených především pro bydlení a ve veřejných budovách,
předcházet vzniku odpadů a zlepšovat jejich využívání dle hierarchie nakládání s odpady.
4 Péče o přírodu a krajinu
pečovat o krajinu a chránit přírodní prostředí ve městech a v silně urbanizované krajině (města a příměstské oblasti),
podporovat rozvoj zelené infrastruktury, například prostřednictvím omezení záboru zelených ploch, rozvojem a péčí o systémy sídelní zeleně (včetně např. ÚSES, Natura 2000, ZCHÚ) umisťování zelených pásů kolem městských sídel a dodržování principu „zeleň za zeleň“,
chránit plochy zeleně (včetně zeleně na sídlištích a ve vnitroblocích starší obytné zástavby) a selektivně i nezastavěných pozemků s potenciálem naplnění rekreačních a ekologických funkcí v zájmu udržitelného rozvoje systému sídelní zeleně,
zavést standardy pro podíl ploch zeleně v urbanizovaných územích v souladu s cíli Strategie ochrany biologické rozmanitosti ČR 2016 – 2025,
chránit území lokalit soustavy Natura 2000, podporovat druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin včetně jejich biotopů a omezovat šíření invazních druhů,
snižovat rizika pro volně žijící živočichy (např. nárazy ptáků do skleněných ploch) a podporovat výstavbu zohledňující výskyt živočichů ve městech (birdsfriendly budovy, budovy s nabídkou hnízdění či úkrytů pro ptáky a netopýry, zelené fasády, tvorba biotopů pro plazy, obojživelníky či opylovače v rámci vegetačních úprav).
6 Environmentální vzdělávání a informovanost veřejnosti
podporovat environmentální výchovu, vzdělávání a osvětu, poskytovat poradenství a podporovat výměnu zkušeností a osvědčených postupů v oblasti péče o životní prostředí,
zvyšovat povědomí obyvatel o problémech a významu ochrany životního prostředí,
podporovat samosprávy a občanské aktivity a iniciativy, které přispívají k posílení biodiverzity ve městech,
zvyšovat povědomí obyvatel o problémech a významu ochrany životního prostředí, včetně lokalit soustavy Natura 2000.
Zajištění implementace Nové městské agendy
Je třeba připravit rámec pro její implementaci, která bude reflektovat výše uvedené zásady. V době zpracování aktualizace Zásad urbánní politiky nebyla diskuze na nadnárodní úrovni v tak pokročilé fázi, aby bylo možné tuto zásadu rozpracovat. Bude proto součástí samostatného dokumentu, který se po schválení stane přílohou aktualizovaných Zásad urbánní politiky.
TISK
i