• naše weby..
  • ..
  • .

Mozaika metodik a indikátorů udržitelného rozvoje

Mozaika metodiky a indikátory
udržitelného rozvoje

Metodický dokument

Závěry Rady EU o vzdělávání pro udržitelný rozvoj (2010)
EU Council conclusions on education for sustainable development (2010)


Popis dokumentu:

Strategie EU pro udržitelný rozvoj poskytuje rámec pro dlouhodobou vizi udržitelnosti spojující hospodářský růst, sociální soudržnost a ochranu životního prostředí a zdůrazňuje klíčový význam vzdělávání, jež je nezbytným předpokladem pro prosazování změn chování a všem občanům poskytuje klíčové kompetence potřebné pro dosažení udržitelného rozvoje. Strategie pro růst a zaměstnanost Evropa 2020 má z EU učinit inteligentní a udržitelnou ekonomiku podporující začlenění, jež bude schopna vykazovat vysokou úroveň zaměstnanosti, produktivity a sociální soudržnosti a v níž bude zdůrazňován významný přínos vzdělávání a odborné přípravy.

V neustále se měnícím světě by všichni evropští občané měli být vybaveni znalostmi, dovednostmi a postoji potřebnými k tomu, aby chápali výzvy a složitosti moderního života a dokázali se s nimi vypořádat a aby zároveň brali náležitě v úvahu environmentální, sociální, kulturní a hospodářské důsledky a přijímali globální odpovědnost. Nejdůležitějším úkolem vzdělávání pro udržitelný rozvoj je vybavit jednotlivce i skupiny znalostmi, dovednostmi a postoji, které potřebují k tomu, aby činili uvědomělá rozhodnutí směřující k budování a zachování světa, který budou oni sami i další generace považovat za svět, v němž je možné žít a pracovat. Při rozvoji a prosazování takových kompetencí jsou klíčovými aktéry vzdělávací instituce, místní komunity, občanská společnost i zaměstnavatelé. 

Provádění vzdělávání pro udržitelný rozvoj má být konkrétně přizpůsobeno každé úrovni vzdělávacího procesu a mělo by zohledňovat specifický kontext. Předškolní vzdělávací zařízení mohou začít podporou základních hodnot, postojů a znalostí u dětí, přičemž tyto hodnoty, postoje a znalosti se poté mohou stát základem pro další učení o udržitelnosti. Na základní a nižší sekundární úrovni může být vzdělávání pro udržitelný rozvoj zaměřeno na zvyšování informovanosti a rozvoj klíčových kompetencí a upraveno tak, aby zohledňovalo konkrétní kontext a následné fáze učení. V rámci odborného vzdělávání a přípravy a v rámci vysokoškolského vzdělávání by vzdělávání pro udržitelný rozvoj mělo být zaměřeno na rozvíjení konkrétněji zaměřených dovedností a kompetencí, které jsou potřebné pro různá povolání, jakož i na řešení otázek jako odpovědné rozhodování osob i komunit a sociální odpovědnost podniků.

 



Indikátory v metodickém dokumentu

Závěry Rady EU o vzdělávání pro udržitelný rozvoj (2010)
1. Rada EU VYZÝVÁ PROTO ČLENSKÉ STÁTY, ABY: ...
1.1 zajištění toho, aby politický, regulační, institucionální a operační rámec podporoval vzdělávání pro udržitelný rozvoj
1.2 vybavení učitelů, školitelů, zaměstnanců škol a vedoucích pracovníků škol informacemi, znalostmi a kompetencemi, které jsou nezbytné k tomu, aby mohli prosazovat a zahrnout zásady, z nichž vychází vzdělávání pro udržitelný rozvoj, do svých přístupů k výuce a řízení
2. VYZÝVÁ ČLENSKÉ STÁTY A KOMISI, ABY V RÁMCI SVÝCH PŘÍSLUŠNÝCH PRAVOMOCÍ: ...
2.1 budou vzdělávání pro udržitelný rozvoj věnovat pozornost v rámci strategie EU pro udržitelný rozvoj a v rámci strategie Evropa 2020
2.2 budou podporovat výzkum věnovaný vzdělávání pro udržitelný rozvoj a povědomí o něm, zejména v oblastech, v nichž je k dispozici jen málo zkušeností nebo faktických poznatků, například v oblasti odborného vzdělávání a přípravy a v oblasti vysokoškolského vzdělávání
2.3 budou podporovat budování sítí mezi vzdělávacími institucemi zaměřených na téma vzdělávání pro udržitelný rozvoj, budou optimálně využívat stávající sítě a budou posilovat spolupráci v oblasti vzdělávání pro udržitelný rozvoj na všech úrovních uzavíráním partnerství
2.4 stanoví osvědčené postupy a uvedou je v příručce o vzdělávání pro udržitelný rozvoj na webových stránkách Knowledge System for Lifelong Learning (znalostní systém pro celoživotní učení; KSLLL)
2.5 budou řešit otázky vzdělávání pro udržitelný rozvoj v rámci priorit programu celoživotního učení a dalších příslušných stávajících či budoucích programů
2.6 vhodným způsobem využijí Evropského roku dobrovolnictví (2011) s cílem zaměřit se na vzdělávání pro udržitelný rozvoj a partnerství mezi vzdělávacími institucemi, podniky a nevládními organizacemi, jakož i na posílení viditelnosti stávajících osvědčených postupů, pokud jde o dobrovolnou činnost v této oblasti
2.7 zváží zařazení vzdělávání pro udržitelný rozvoj mezi prioritní oblasti příštího cyklu strategického rámce v oblasti vzdělávání a odborné přípravy „ET2020“
3. VYZÝVÁ KOMISI, ABY: ...
3.1 bude organizovat aktivity v rámci vzájemného učení zaměřené na konkrétní aspekty vzdělávání pro udržitelný rozvoj, jako je odborná příprava učitelů, „celoškolní“ přístup či partnerství pro vzdělávání pro udržitelný rozvoj, s cílem vytvořit strategickou příručku a pokyny pro vzdělávací instituce a učitele
3.2 posílí v oblasti vzdělávání pro udržitelný rozvoj spolupráci s dalšími mezinárodními institucemi, zejména s UNESCO a UNECE
TISK
i