• naše weby..
  • ..
  • .

Mozaika metodik a indikátorů udržitelného rozvoje

Mozaika metodiky a indikátory
udržitelného rozvoje

Indikátor

Míra dopravní obslužnosti obce
Public transport service level in municipality

Využito v metodickém / strategickém dokumentu:
Sada klíčových indikátorů udržitelného rozvoje ORP
Poskytovatel indikátoru: MD, CHAPS
Význam indikátoru z hlediska udržitelného rozvoje:
Doprava je prostředkem k uspokojování potřeb, které nemohou být uspokojeny v místě. Doprava zahrnuje fyzické změny místa i k tomu používané nástroje (cesty, dopravní prostředky, energetické zdroje, pracovní sílu). To, jakým dopravním prostředkem se vykonává cesta (autem, vlakem, pěšky, na kole apod.), a jak daleko (zda půjde o stovky metrů či desítky kilometrů), závisí především na tom, jaká je dostupnost cílů pro jednotlivé dopravní prostředky. Jen menšina lidí má silnou osobní preferenci dopravního prostředku a nevyužila by alternativy, pokud by byly výrazně výhodnější (většina lidí se tedy pragmaticky přizpůsobí nabízeným možnostem).

Doprava, zejména individuální motorizovaná (automobilová) je jedním z hlavních hnacích sil degradace životního prostředí a dopadů na lidské zdraví. Snižování nutnosti používat individuální, zejména motorizovanou, dopravu je tedy základním nástrojem podpory udržitelné dopravy (řízení poptávky po dopravě) .

Indikátor vystihuje kvantitu spojení hromadnou dopravou a vyjadřuje míru dopravní obslužnosti obce z ostatních území. Vyšší počet spojení veřejnou hromadnou dopravou (lepší dopravní obslužnost) generuje nižší potřebu používat individuální dopravu.

základní informace
i
Každý indikátor v Sadě klíčových indikátorů je popsán informacemi ve shodné struktuře, kterou naleznete ve vzorovém indikátorovém (metodickém) listu ZDE.

Popis dat: Počty odjezdů spojů veřejné linkové dopravy a spojů drážní dopravy provozované na dráze celostátní a regionální ze sledované obce.  
Zdroj dat: databáze IDOS (CHAPS spol. s r.o)
Poznámka ke zdroji dat:
V r. 2017 byl CHAPS (ve spolupráci s  CEDA) z OP Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost schválen k financování projekt „Optimalizace datové základny a informačních systémů ve veřejné dopravě s využitím metod data miningu a mapových služeb (CZ.01.1.02/0.0/0.0/15_019/0004435.)“. Cílem je vývoj datové základny informačních systémů pro veřejnou dopravu, výzkum a následný vývoj datových modelů, software nástrojů, aplikací a služeb, které budou dostupné zároveň pro odborníky z oblasti veřejné dopravy i pro cestující. Výstupem bude aplikace sloužící jako komplexní editační nástroj a registr k identifikaci a lokalizaci zastávek a linek veřejné dopravy (www.chaps.cz/cs/products/Verejna-doprava).  
Definice a metodika stanovení indikátoru:
Indikátor sleduje počty odjezdů spojů veřejné linkové dopravy a spojů drážní dopravy provozované na dráze celostátní a regionální ze sledované obce Metodika výpočtu: Počet spojů za obec. Indikátor zahrnuje odjezdy spojů veřejné linkové dopravy a spojů drážní dopravy (počty odjezdů) provozované na dráze celostátní a regionální ze sledované obce v rámci jednoho pracovního dne (středa) a jednoho dne pracovního klidu (sobota). Městská hromadná doprava (MHD) není do indikátoru zahrnuta.
Interpretace indikátoru:

Indikátor vystihuje kvantitu spojení hromadnou dopravou a vyjadřuje míru dopravní obslužnosti obce z ostatních území. Vyšší hodnota indikátoru vyjadřuje vyšší míru dopravní obslužnosti, tedy větší možnost dostat se z/do obce hromadnou dopravou bez nutnosti použít automobil nebo jiný dopravní prostředek.

Prezentace indikátoru:

Indikátor je číslo; lze jej prezentovat pro vybrané subjekty v číselné podobě, např. tabulkou nebo sloupcovým grafem. Vzhledem k prostorové povaze indikátoru je vhodné i mapové zobrazení (to poskytne kvalitativní, georeferencovanou informaci i prostorovém uspořádání spojů veřejné dopravy).

TISK
i