• naše weby..
  • ..
  • .

Mozaika metodik a indikátorů udržitelného rozvoje

Mozaika metodiky a indikátory
udržitelného rozvoje

Strategický ukazatel

Výdaje na ochranu životní prostředí na osobu
Environmental protection expenditures per capita

Význam indikátoru z hlediska udržitelného rozvoje:
Výdaje na ochranu životního prostředí mají přímý vztah k udržitelnému rozvoji. Netýkají se jen (přímo) environmentálního pilíře, ale mají vztah i k ekonomickému a sociálnímu pilíři. Výdaje na ochranu prostředí mohou být na určité výši, případně se mohou zvyšovat, v případě růstu ekonomiky a v tom případě, že daný region nemá ekonomické problémy a může si dovolit na ochranu svého životního prostředí vynakládat finanční prostředky. Souvislost se sociálním pilířem je také zjevná - pouze společnost v určité fázi společenského rozvoje (určitá úroveň solidarity a sociálního blahobytu) může a je ochotna investovat do životního prostředí

základní informace

Zdroj dat: Databáze MF ČR – Monitor (viz  monitor.statnipokladna.cz/2016/)

Cesta k datům:
Rozpočet – výdaje – odvětvový pro výdaje – služby pro obyvatelstvo – ochrana životního prostředí

monitor.statnipokladna.cz/ucetni-jednotka/00253901/prehled


Definice a metodika stanovení indikátoru:
V odvětvovém členění výdajů obcí hrají velkou roli výdaje na služby pro obyvatelstvo. Ty zahrnují několik kategorií, např. bydlení a územní rozvoj, sport, kultura, školství apod. Z hlediska environmentální udržitelnosti jsou zásadní výdaje na ochranu životního prostředí. Ty zahrnují několik kategorií – ochrana přírody a krajiny, nakládání s odpady, správa v ohraně prostředí a ochrana ovzduší a klimatu. Indikátor je vypočten jako podíl údaje „výdaje na ochranu ŽP“ a počtu obyvatel. Indikátor = výdaje na ochranu ŽP / počet obyvatel
Jednotka:
Kč/osoba
Územní (prostorová) dostupnost dat: národní, kraj, město, obec
Mezinárodní porovnatelnost:
Ne - definice výdajů se v různých zemích liší
Interpretace ukazatele:

Samotný indikátor neříká nic o kvalitě životního prostředí v obci. Nicméně každá obec musí zajišťovat odpovídající parametry prostředí, na což je nutné vynakládat finanční prostředky. Vzhledem ke struktuře indikátoru (zahrnuje např. ochranu přírody a krajiny, ale také nakládání s odpady ad.) má velikost obce – jak prostorová, tak demografická – pro interpretaci indikátoru důležitý význam.

 

V r. 2021 výdaje obcí směřovaly z hlediska oblastí především do státní správy a územní samosprávy, dopravy, vzdělávání a školských služeb, bydlení a územního rozvoje. Teprve poté následuje ochrana ŽP.

 

Více viz např.:

 „Výdaje obcí na ochranu životního prostředí a jejich efektivnost“

 Finanční řízení obcí (https://www.alescenek.cz/zbozi/73229/vydaje-obci-na-ochranu-zivotniho-prostredi-a-jejich-efektivnost/

 

„Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí, krajů a Regionálních rad regionů soudržnosti k 30. 6. 2021“

https://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/uzemni-rozpocty/hospodareni-obci/mesicni-zpravy-o-hospodareni-uzemnich-ro/2021/zprava-o-vyvoji-rozpoctoveho-hospodareni-42734

Spolehlivost ukazatele, nejistoty apod.:

Vysoká - data MF ČR

Prezentace indikátoru:

Indikátor je číslo. Lze jej prezentovat pro vybrané subjekty v číselné podobě, např. tabulkou nebo sloupcovým grafem

TISK
i