Indikátor
Počet nehod na pozemních komunikacích na 1000 obyvatel
Number of road accidents per 1,000 inhabitants ČR
kraj
ORP
Téma: Doprava a mobilita
Poskytovatel indikátoru: Ministerstvo dopravy
(méně je lépe)
Význam indikátoru z hlediska udržitelného rozvoje:
Silniční bezpečnost není novodobým tématem - i koňský povoz se řídil určitými pravidly provozu. Nehodovost na silnicích zásadně ovlivňuje kvalitu života společnost. Stává se tak celospolečenským problémem se sociálními/zdravotními, osobními, ekonomickými ad. dopady. A počet nehod roste s přibývajícím provozem.
Nepřímá úměra mezi rychle rostoucím počtem nehod a klesajícími nebo stagnajícím počtem obětí ukazuje, že na silnicích je v provozu stále více aut a zároveň jsou tato vozidla stále bezpečnější. Často dokážou následky nehody zmírnit a v některých případech i zachránit život.
Informace o tomto jevu jsou nezbytné pro orgány veřejné správy. Na základě analýzy prostorových a popisných dat mohou zainteresované subjekty přijímat adekvátní opatření ke zvýšení bezpečnosti v provozu na pozemních komunikacích. Například starostové obcí mohou jednoduchým způsobem zjistit, kde, za jakých okolností a s jakými následky dochází v katastrálním území jejich obce nejčastěji k nehodám. Na základě toho pak mohou společně s policií a dalšími zainteresovanými subjekty hledat optimální řešení existujícího problému. Cílem je snížit počet nehod na minimum.
Více např. www.bezpecnecesty.cz/cz/bezpecna-jizda-v-aute/statistiky/statistiky-cr
Silniční bezpečnost není novodobým tématem - i koňský povoz se řídil určitými pravidly provozu. Nehodovost na silnicích zásadně ovlivňuje kvalitu života společnost. Stává se tak celospolečenským problémem se sociálními/zdravotními, osobními, ekonomickými ad. dopady. A počet nehod roste s přibývajícím provozem.
Nepřímá úměra mezi rychle rostoucím počtem nehod a klesajícími nebo stagnajícím počtem obětí ukazuje, že na silnicích je v provozu stále více aut a zároveň jsou tato vozidla stále bezpečnější. Často dokážou následky nehody zmírnit a v některých případech i zachránit život.
Informace o tomto jevu jsou nezbytné pro orgány veřejné správy. Na základě analýzy prostorových a popisných dat mohou zainteresované subjekty přijímat adekvátní opatření ke zvýšení bezpečnosti v provozu na pozemních komunikacích. Například starostové obcí mohou jednoduchým způsobem zjistit, kde, za jakých okolností a s jakými následky dochází v katastrálním území jejich obce nejčastěji k nehodám. Na základě toho pak mohou společně s policií a dalšími zainteresovanými subjekty hledat optimální řešení existujícího problému. Cílem je snížit počet nehod na minimum.
Více např. www.bezpecnecesty.cz/cz/bezpecna-jizda-v-aute/statistiky/statistiky-cr
základní informace
i
Každý indikátor v Sadě klíčových indikátorů je popsán informacemi ve shodné struktuře, kterou naleznete ve vzorovém indikátorovém (metodickém) listu ZDE.
Každý indikátor v Sadě klíčových indikátorů je popsán informacemi ve shodné struktuře, kterou naleznete ve vzorovém indikátorovém (metodickém) listu ZDE.
Popis dat: Zdrojem dat je aplikace "Dopravní nehody v ČR" (CDV)
Tato aplikace zobrazuje na geografickém podkladu informace o dopravních nehodách dle statistických údajů Policie ČR. Aplikace (Jednotná dopravní vektorová mapa), která pro Vás zobrazuje data na mapovém podkladu, je zaměřena na publikaci dat o dopravní infrastruktuře v České republice. Používané mapové podklady vznikly činností orgánu veřejné správy. Uváděná data budou průběžně aktualizována podle režimu tvůrců jednotlivých podkladů.
Pro registrované je možné i statistické vyhodnocení nehodovosti v silničním provozu ve vybraném správním území s využitím vlastních doplňkových dat. Tato aplikace je v testovacím provozu a umožní uživatelům statistickou analýzu následků nehodovosti u všech účastníků nehody v silničním provozu ve vybraném správním území.
Tato aplikace zobrazuje na geografickém podkladu informace o dopravních nehodách dle statistických údajů Policie ČR. Aplikace (Jednotná dopravní vektorová mapa), která pro Vás zobrazuje data na mapovém podkladu, je zaměřena na publikaci dat o dopravní infrastruktuře v České republice. Používané mapové podklady vznikly činností orgánu veřejné správy. Uváděná data budou průběžně aktualizována podle režimu tvůrců jednotlivých podkladů.
Pro registrované je možné i statistické vyhodnocení nehodovosti v silničním provozu ve vybraném správním území s využitím vlastních doplňkových dat. Tato aplikace je v testovacím provozu a umožní uživatelům statistickou analýzu následků nehodovosti u všech účastníků nehody v silničním provozu ve vybraném správním území.
Zdroj dat: ŘSD
Správce: ÚŘAD Ministerstvo dopravy
Poznámka ke zdroji dat:
Lze získat tabelární přehled nehodovosti v daném správním území a/nebo mapové zobrazení. Aplikace umožnuje vytvořit přehled se situačním obrázkem umístění nehody na komunikaci a k němu podrobné informace o nehodě. Vhodnou kombinací kritérií výběru nehod a správních území si může uživatel aplikace operativně vytvářet tematické mapy nehodovosti vybraných pro úrovně okresy - LAU1, obce, katastrální území a městské obvody/městské části.
Viz: Aplikace "Dopravní nechody v ČR" (CDV) (nehody.cdv.cz/)
Lze získat tabelární přehled nehodovosti v daném správním území a/nebo mapové zobrazení. Aplikace umožnuje vytvořit přehled se situačním obrázkem umístění nehody na komunikaci a k němu podrobné informace o nehodě. Vhodnou kombinací kritérií výběru nehod a správních území si může uživatel aplikace operativně vytvářet tematické mapy nehodovosti vybraných pro úrovně okresy - LAU1, obce, katastrální území a městské obvody/městské části.
Viz: Aplikace "Dopravní nechody v ČR" (CDV) (nehody.cdv.cz/)
Definice a metodika stanovení indikátoru:
Indikátor sleduje počet nehod na pozemních komunikacích. Pozemní komunikace je dopravní cesta určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci, včetně pevných zařízení nutných pro zajištění tohoto užití a jeho bezpečnosti. Pozemní komunikace se dělí na tyto kategorie: a) dálnice, b) silnice, c) místní komunikace, d) účelová komunikace. Je to suma všech nehod (celková nehodovost) na pozemních komunikacích ve vybraném území, v tomto případě SO ORP.
Indikátor sleduje počet nehod na pozemních komunikacích. Pozemní komunikace je dopravní cesta určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci, včetně pevných zařízení nutných pro zajištění tohoto užití a jeho bezpečnosti. Pozemní komunikace se dělí na tyto kategorie: a) dálnice, b) silnice, c) místní komunikace, d) účelová komunikace. Je to suma všech nehod (celková nehodovost) na pozemních komunikacích ve vybraném území, v tomto případě SO ORP.
Jednotka:
počet/1000 obyv.
počet/1000 obyv.
Časová dostupnost dat (časová řada): 2007 - 2019
Územní (prostorová) dostupnost dat: město, městská část, obec


Počet nehod na pozemních komunikacích na 1000 obyvatel - ORP - Porovnání v jednotlivých letech
V grafu jsou využity statistické míry polohy – kvartily. Ty rozdělují hodnoty celého souboru (všech obcí či krajů) na čtyři části: |
|
■ | 1. pásmo - 25 % nejlepších hodnot (první čtvrtina obcí/krajů) |
■ | 2. pásmo - 25 % vyšších středních hodnot (druhá nejvyšší čtvrtina) |
■ | 3. pásmo - 25 % nižších středních hodnot (druhá nejnižší čtvrtina) |
■ | 4. pásmo - 25 % nejvyšších hodnot (poslední čtvrtina obcí/krajů) |
■ | nulové hodnoty |
□ | území bez dat |
Rok:
20192018201720162015201420132012201120102009
─ ─ ─ | průměr všech ORP (kromě Praha) |
