• naše weby..
  • ..
  • .

Mozaika metodik a indikátorů udržitelného rozvoje

Mozaika metodiky a indikátory
udržitelného rozvoje

Strategický ukazatel

Počet tříd MŠ na 100 dětí věku 2-5 let
Number of kindergarten classes per number of children aged 2-5 years

Význam indikátoru z hlediska udržitelného rozvoje:
Děti navštěvují mateřskou školu obvykle ve věku 2–7 let, aby se naučily „jak se učit“ adekvátně komunikovat, hrát a interagovat s jinými. Učitel poskytuje různé názorné materiály a aktivity pro motivaci dětí, aby se učily jazyk a slovíčka, matematiku, vědu a počítače, podobně jako hudbu, umění a společenské chování. Pro děti, které předtím strávily většinu času doma, může mateřská škola značit trénink, jak být bez strachu v nepřítomnosti rodičů. Učí se zde procesu socializace.  

Cílem předškolního vzdělávání je, dle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), podpora rozvoje osobnosti dítěte předškolního věku, podílení se na jeho zdravém citovém, rozumovém a tělesném rozvoji a na osvojení základních pravidel chování, základních životních hodnot a mezilidských vztahů. Předškolní vzdělávání vytváří základní předpoklady pro pokračování ve vzdělávání. Předškolní vzdělávání napomáhá vyrovnávat nerovnoměrnosti vývoje dětí před vstupem do základního vzdělávání a poskytuje speciálně pedagogickou péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami.
Povinné předškolní vzdělávání se týká dětí, které dosáhly v daném roce do 31. 8. věku 5 let a které žijí v ČR. Povinné předškolní vzdělávání má formu pravidelné denní docházky v pracovních dnech, a to 4 souvislé hodiny denně. Dítě, pro které je předškolní vzdělávání povinné však může v mateřské škole pobývat po celou dobu provozu mateřské školy, dle potřeb rodiny. Rodiče si pro dítě také mohou zvolit formu individuálního vzdělávání.

Mateřská škola též umožňuje rodičům (zvláště matkám) vrátit se do zaměstnání, tj. sladit pracovní a rodinný život.

základní informace

Zdroj dat: ČSÚ MOS -  Počet tříd mateřských škol (kod – 040320);   živě narození celkem (kod 110200)

Také: ČSÚ VDB – Pohyb obyvatel (živě narození celkem) https://vdb.czso.cz/vdbvo2/faces/cs/index.jsf?page=profil-uzemi&uzemiprofil=31548&u=__VUZEMI__43__554979#
Poznámka ke zdroji dat:
počet míst v MŠ -  e873d80aeb83fcdfa031d333f6ddb072
I_5436
Definice a metodika stanovení indikátoru:
Indikátor je vypočítán ze dvou údajů – počtu tříd v mateřských školách v obci v daném roce t0 a souhrnného počtu narozených dětí za období 4 let před daným rokem (t-1 + t-2 + t-3 + t-4) v dané obci. Tedy např. indikátor pro r. 2021 se vypočítá jako podíl počtu tříd v MŠ v r. 2021 a sumy narozených dětí v letech 2021-2018. Vzhledem k měřítku se výsledek násobí 100 Indikátor = (počet tříd v MŠ v roce t0 /počet živě narozených obyv. celkem v letech t-1 až t-4) x 100
Mezinárodní porovnatelnost:
Ne - definice proměnných v indikátoru se mohou v různých zemích lišit
Frekvence zjišťování dat: 1 x ročně
Interpretace ukazatele:

Počet dětí ve třídě MŠ je pro zdárný průběh vzdělávání a výchovy klíčový. Dle vyhlášky č 151/2018 Sb., MŠ s 1 třídou má nejméně 15 dětí, MŠ se 2 a více třídami má nejméně v průměru 18 dětí ve třídě. Třída MŠ se naplňuje do počtu 24 dětí.

Indikátor informuje o potenciální kapacitě mateřských škol v dané obci, tj. schopnosti přijmout děti k účasti na vzdělávání v této instituci, které se v průběhu 2 až 5 let do školky budou hlásit. Jedná se jen o orientační indikaci, protože poměry se mohou měnit a také protože dítě nemusí plnit předškolní vzdělávání ve spádové MŠ, ale v jakékoli jiné MŠ zapsané ve školském rejstříku.

Mateřské školy v ČR v poslední době poskytovaly v cca 16 000 třídách péči 364 tisícům dětí, v průměru na jednu třídu připadalo 22,6 dítěte.

Členění indikátoru (podle pohlaví, příjmu, věku atd.): Ne - třídy v MŠ jsou koedukované, členění dle pohlaví tedy nemá smysl
Spolehlivost ukazatele, nejistoty apod.:

Vysoká - data ČSÚ

Prezentace indikátoru:

Indikátor je číslo - graf, tabulka

TISK
i