• naše weby..
  • ..
  • .

Mozaika metodik a indikátorů udržitelného rozvoje

Mozaika metodiky a indikátory
udržitelného rozvoje

Indikátor

Počet žáků na jednoho učitele na základních školách
Number of pupils per teacher at grammar schools
kraj ORP

Využito v metodickém / strategickém dokumentu:
Sada klíčových indikátorů udržitelného rozvoje ORP
Poskytovatel indikátoru: Český statistický úřad
(méně je lépe)
Význam indikátoru z hlediska udržitelného rozvoje:
Indikátor se často používá jako obecný ukazatel celkové kvality školy. Jako ryze kvantitativní ukazatel nepostihuje kvalitativní aspekty  vzdělávacího systému – odbornost a pedagogické kompetence učitelů, materiální podmínky pro výuku, vztahy žáci-učitelé ad.

základní informace
i
Každý indikátor v Sadě klíčových indikátorů je popsán informacemi ve shodné struktuře, kterou naleznete ve vzorovém indikátorovém (metodickém) listu ZDE.

Zdroj dat: MOS
Správce: Český statistický úřad
Poznámka ke zdroji dat:
Databáze MOS (ČSÚ). Data:

340510 Zákl.škola s 1.a 2.st.- počet žáků
340570 Zákl.škola - přepočtený počet učitelů na 1.st.
340580 Zákl.škola - přepočtený počet učitelů na 2.st.
Definice a metodika stanovení indikátoru:
Indikátor je vypočítán dle vzorce: I = počet žáků na I.st ZŠ + počet žáků na 2.st.ZŠ / počet učitelů na 1.st.ZŠ + počet učitelů na 2.st.ZŠ Pozn.: Zahrnují se všichni učitelé, kteří uvedenou činnost vykonávají, bez ohledu na druh jejich pracovně právního vztahu (pracovní poměr, dohoda apod.) a na zdroje financování. Budou zde uvedeni i učitelé ze škol, příp. tříd pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami, učitelé z přípravných tříd pro děti se sociálním znevýhodněním a učitelé vyučující ve třídách přípravného stupně ZŠ speciální. Vykonává-li učitel svoji činnost ve více druzích škol téhož ředitelství škol, bude ve fyzických osobách uveden 1x, v příslušném druhu školy bude uveden s odpovídajícím přepočteným úvazkem. Počet učitelů je přepočtená míra na plný úvazek.
Jednotka:
os.
Mezinárodní porovnatelnost:
Ne - pouze v případě ověřené shody definic a pojmů jako učitel, různé typy stupně školy, úvazek apod.
Interpretace indikátoru:

Počet žáků a počet učitelů (resp. jejich poměr) představuje klíčový předpoklad pro kvalitní výuku na základních školách. Indikátor lze interpretovat jako obecný ukazatel celkové kvality školy (v tomto případě ZŠ, jejímž zřizovatelem je obec). Lze předpokládat, že učitel s menším počtem žáků ve třídě může vést výuku efektivněji – může věnovat žákům více individuální pozornosti, je méně stresován neklidem ve třídě atd.

Prezentace indikátoru:

Indikátor je číslo, lze prezentova v tabulce, grafu apod.

loading
loading


Legenda
V grafu jsou využity statistické míry polohy – kvartily.
Ty rozdělují hodnoty celého souboru (všech obcí či krajů) na čtyři části:
1. pásmo - 25 % nejlepších hodnot (první čtvrtina obcí/krajů)
2. pásmo - 25 % vyšších středních hodnot (druhá nejvyšší čtvrtina)
3. pásmo - 25 % nižších středních hodnot (druhá nejnižší čtvrtina)
4. pásmo - 25 % nejvyšších hodnot (poslední čtvrtina obcí/krajů)
nulové hodnoty
území bez dat
Rok:  2016
Legenda
─ ─ ─ průměr všech ORP (kromě Praha)
loading
TISK
i