Strategický ukazatel
Příjmy obce na osobu
Municipal revenues per capita ČR
kraj
Vzhledem k tomu, že velikost obce je zásadním kritériem pro velikost příjmů, je vhodné sledovat dlouhodobé trendy (výpadky v příjmech) a analyzovat indikátor v souvislosti s dalším parametrem rozpočtu – výdaji. Zlaté pravidlo rozpočtování říká, že žádný subjekt, včetně obce, nemá vydávat více, než činí jeho příjmy do příslušného rozpočtu.
Rozpočet obce se sestavuje na rozpočtové období neboli kalendářní rok a vychází z rozpočtového výhledu, který zahrnuje základní informace o příjmech a výdajích, a dále informace o dlouhodobých závazcích a pohledávkách a finančních zdrojích.
Je důležité si uvědomit, že příjmy obce pro daný rok neříkají nic o tom, jaká je celková výše majetku, dluhů a zápůjček obce apod. Výpadky v příjmech ale mohou mít značný vliv především na rozvoj (tj. investice) po uhrazení provozu, proto je dobré tento ukazatel sledovat (obec by měla pořizovat nový majetek pouze za předpokladu, že zvládá hradit opravy a údržbu stávajícího majetku ze svých běžných příjmů a nově pořizovaný majetek jí zásadním způsobem nezhorší provozní saldo; v ideálním případě tvoří provozní saldo alespoň 25 % běžných příjmů obce).
Více viz např. Finanční řízení obcí (www.smocr.cz/Shared/Clanky/9994/financni-rizeni-obci-e-verze.pdf)
základní informace
vdb.czso.cz/vdbvo2/faces/cs/index.jsf~F_M~F_Z~F_R~F_P~_S~_U~501_null_&katalog=30830&pvo=FIN01D001&pvokc=65&pvoch=4201&c=v3~8__RP2020
Další zdroj: Databáze MF ČR – Monitor (viz monitor.statnipokladna.cz/2016/)
Příjmy rozpočtu obce zahrnují položky daňové, nedaňové, kapitálové a přijaté transfery (dotace ad.). Indikátor je vypočítán jako podíl údajů "příjem obce" a "počet obyvatel" . Příjem je zde celkový příjem obce zahrnující všechny výše uvedené položky.
Indikátor = příjem obce / počet obyvatel
Kč/osoba
Ne - metodiky pro stanovení příjmů mohou zahrnovat různé položky
Indikátor informuje o důležitém parametru finanční udržitelnosti obce – o příjmové části rozpočtu. Vlastní příjmy obcí by měly být dostatečně vysoké, aby umožnily obcím dosáhnout určité míry soběstačnosti. Vlastní příjmy by měly být dále administrativně nenáročné na správu a výběr, předvídatelné, zejména u kapitálových příjmů, tak aby mohly pokrýt kapitálové výdaje, z toho také vyplývá, že by měly být rovnoměrně rozložené. U vlastních příjmů je také důležité, že jsou, a měly by být, závislé na vlastní aktivitě obcí.
Dle MF obce v roce 2021 měly hospodařit s 235 mld. Kč, což znamená snížení o 9 mld. Kč (cca 3 procentní pokles proti rekordnímu roku 2019 i téměř stejně silnému roku 2020). Údaje zahrnují vliv změny rozpočtového určení daní ve prospěch obcí i kompenzační bonus a související kompenzace daňových výpadků. Čísla ukazují, že dopady současné ekonomické krize nesl na svých bedrech převážně státní rozpočet. Dle záměrů vlády budou mít územní samosprávní celky i nadále dostatek finančních prostředků na realizaci většiny svých investičních aktivit.
Vysoká (data ČSÚ)
Indikátor je číslo. Lze jej prezentovat pro vybrané subjekty v číselné podobě, např. tabulkou nebo sloupcovým grafem