Strategický ukazatel
Příjmy obce na osobu
Municipal revenues per capita ČR
kraj
Význam indikátoru z hlediska udržitelného rozvoje:
Vzhledem k tomu, že velikost obce je zásadním kritériem pro velikost příjmů, je vhodné sledovat dlouhodobé trendy (výpadky v příjmech) a analyzovat indikátor v souvislosti s dalším parametrem rozpočtu – výdaji. Zlaté pravidlo rozpočtování říká, že žádný subjekt, včetně obce, nemá vydávat více, než činí jeho příjmy do příslušného rozpočtu.
Rozpočet obce se sestavuje na rozpočtové období neboli kalendářní rok a vychází z rozpočtového výhledu, který zahrnuje základní informace o příjmech a výdajích, a dále informace o dlouhodobých závazcích a pohledávkách a finančních zdrojích.
Je důležité si uvědomit, že příjmy obce pro daný rok neříkají nic o tom, jaká je celková výše majetku, dluhů a zápůjček obce apod. Výpadky v příjmech ale mohou mít značný vliv především na rozvoj (tj. investice) po uhrazení provozu, proto je dobré tento ukazatel sledovat (obec by měla pořizovat nový majetek pouze za předpokladu, že zvládá hradit opravy a údržbu stávajícího majetku ze svých běžných příjmů a nově pořizovaný majetek jí zásadním způsobem nezhorší provozní saldo; v ideálním případě tvoří provozní saldo alespoň 25 % běžných příjmů obce).
Více viz např. Finanční řízení obcí (www.smocr.cz/Shared/Clanky/9994/financni-rizeni-obci-e-verze.pdf)
Vzhledem k tomu, že velikost obce je zásadním kritériem pro velikost příjmů, je vhodné sledovat dlouhodobé trendy (výpadky v příjmech) a analyzovat indikátor v souvislosti s dalším parametrem rozpočtu – výdaji. Zlaté pravidlo rozpočtování říká, že žádný subjekt, včetně obce, nemá vydávat více, než činí jeho příjmy do příslušného rozpočtu.
Rozpočet obce se sestavuje na rozpočtové období neboli kalendářní rok a vychází z rozpočtového výhledu, který zahrnuje základní informace o příjmech a výdajích, a dále informace o dlouhodobých závazcích a pohledávkách a finančních zdrojích.
Je důležité si uvědomit, že příjmy obce pro daný rok neříkají nic o tom, jaká je celková výše majetku, dluhů a zápůjček obce apod. Výpadky v příjmech ale mohou mít značný vliv především na rozvoj (tj. investice) po uhrazení provozu, proto je dobré tento ukazatel sledovat (obec by měla pořizovat nový majetek pouze za předpokladu, že zvládá hradit opravy a údržbu stávajícího majetku ze svých běžných příjmů a nově pořizovaný majetek jí zásadním způsobem nezhorší provozní saldo; v ideálním případě tvoří provozní saldo alespoň 25 % běžných příjmů obce).
Více viz např. Finanční řízení obcí (www.smocr.cz/Shared/Clanky/9994/financni-rizeni-obci-e-verze.pdf)
základní informace
Zdroj dat: VDB ČSÚ - Příjmy a výdaje obcí podle SO ORP
vdb.czso.cz/vdbvo2/faces/cs/index.jsf~F_M~F_Z~F_R~F_P~_S~_U~501_null_&katalog=30830&pvo=FIN01D001&pvokc=65&pvoch=4201&c=v3~8__RP2020
Další zdroj: Databáze MF ČR – Monitor (viz monitor.statnipokladna.cz/2016/)
vdb.czso.cz/vdbvo2/faces/cs/index.jsf~F_M~F_Z~F_R~F_P~_S~_U~501_null_&katalog=30830&pvo=FIN01D001&pvokc=65&pvoch=4201&c=v3~8__RP2020
Další zdroj: Databáze MF ČR – Monitor (viz monitor.statnipokladna.cz/2016/)
Definice a metodika stanovení indikátoru:
Příjmy rozpočtu obce zahrnují položky daňové, nedaňové, kapitálové a přijaté transfery (dotace ad.). Indikátor je vypočítán jako podíl údajů "příjem obce" a "počet obyvatel" . Příjem je zde celkový příjem obce zahrnující všechny výše uvedené položky.
Indikátor = příjem obce / počet obyvatel
Příjmy rozpočtu obce zahrnují položky daňové, nedaňové, kapitálové a přijaté transfery (dotace ad.). Indikátor je vypočítán jako podíl údajů "příjem obce" a "počet obyvatel" . Příjem je zde celkový příjem obce zahrnující všechny výše uvedené položky.
Indikátor = příjem obce / počet obyvatel
Jednotka:
Kč/osoba
Kč/osoba
Územní (prostorová) dostupnost dat: město, obec
Frekvence zjišťování dat: 1 x ročně

