• naše weby..
  • ..
  • .

Mozaika metodik a indikátorů udržitelného rozvoje

Mozaika metodiky a indikátory
udržitelného rozvoje

Indikátor

Vyjížďka do škol ČR kraj ORP

Poskytovatel indikátoru: Český statistický úřad
(méně je lépe)
Význam indikátoru z hlediska udržitelného rozvoje:
Údaje o vyjížďce (a event. dojížďce) do škol, podobně také o dojížďce do zaměstnání, jsou důležité pro zpracování analýz, které se týkají prostorových vztahů mezi sídly.

Motivem dojíždění do škol je zisk nejkvalitnějšího dostupného vzdělání (týká se především sekundárního a terciárního vdělávání, povinné primární vzdělání má odlišnou motivaci). Z hlediska četnosti se jedná o druhý nejvýznamnější jev krátkodobé prostorové mobility obyvatelstva.

základní informace

Popis dat: V celkovém počtu vyjíždějících mimo obec jsou zahrnuty i osoby s nezjištěnou obcí školy, pokud uvedly okres, ve kterém studují a tento okres je jiný než okres místa obvyklého pobytu.

Nevýhodou dat ze Sčítání lidu je možnost porovnání pouze časových okamžiků, nikoliv kontinuálního vývoje. Kontinuální data lze získat na základě jiných metod sběru dat, např. výběrovým šetřením nebo z databáze dopravního podniku. Zmíněným způsobem lze však získat data pouze omezeného územního rozsahu s ohledem na administrativní a finanční náročnost sběru dat.
Zdroj dat: SLDB
Správce: Český statistický úřad
Definice a metodika stanovení indikátoru:
Jedná se o osoby - žáky základních škol, studenty či učně - vyjíždějící denně do škol mimo obec jinou než obec trvalého pobytu.  
Jednotka:
os.
Časová dostupnost dat (časová řada): Poslední data - 2011
Frekvence zjišťování dat: 1 x za 10 let (SLDB)
Interpretace indikátoru:

Správná interpretace indikátoru vychází z komplexního posouzení. Do úvahy je nutno brát to, že rozsah vyjížďky do škol je ovlivněn početním zastoupením ročníků dětí ve věku povinné školní docházky a mladých lidí v období přípravy na budoucí povolání, reaguje na integrační procesy ve školství a rozmístění jednotlivých typů a stupňů výchovně vzdělávacích zařízení v rámci okresů a krajů. Centra dojížďky do škol v kraji jsou shodná s centry dojížďky do zaměstnání. Jde o největší města, v nichž je vedle základního školství širší nabídka středních škol, učňovských zařízení i vyšších odborných škol. Nejrozšířenějším typem středních škol v centrech dojížďky jsou gymnázia a obchodní akademie, případně průmyslové školy, ale jsou zde i v rámci ČR specializované školy. Při interpretaci indikáotoru je třeba hodnotit další proměnné, např. dobu vyjížďky. Většina žáků, studentů a učňů se do škol dostane do 1/2 hodiny. Do velké míry záleží na místě cíle vyjížďky: v jiné části dané obce nebo v jiné obci (event. také studující vyjíždějící do školy na území jiného státu). Mimo obec vyjíždějí častěji studenti vyššího věku, kteří navštěvují střední a zejména vysoké školy. Je zřejmé, že hlavní podíl denní meziobecní vyjížďky do škol tvoří vyjíždějící v menších spíše venkovských lokalitách a jde častěji o žáky základních škol. Mimo obec bydliště vyjíždějí velmi často zejména žáci, studenti a učni bydlící právě v okolí velkých měst.

Členění indikátoru (podle pohlaví, příjmu, věku atd.): Ano
Prezentace indikátoru:

Indikátor je číslo - prezentovat lze v tabulce, grafem apod.

loading
loading


Legenda
V grafu jsou využity statistické míry polohy – kvartily.
Ty rozdělují hodnoty celého souboru (všech obcí či krajů) na čtyři části:
1. pásmo - 25 % nejlepších hodnot (první čtvrtina obcí/krajů)
2. pásmo - 25 % vyšších středních hodnot (druhá nejvyšší čtvrtina)
3. pásmo - 25 % nižších středních hodnot (druhá nejnižší čtvrtina)
4. pásmo - 25 % nejvyšších hodnot (poslední čtvrtina obcí/krajů)
nulové hodnoty
území bez dat
Rok:  2011
Legenda
─ ─ ─ průměr všech ORP (kromě Praha)
loading
TISK
i