Metodický dokument
Metodika pro přípravu plánů udržitelné mobility měst (2015)
Téma: Doprava a mobilita
Zpracovatel/garant: Centrum dopravního výzkumu
Rok zpracování: 2015
Popis dokumentu: Cílem metodiky je poskytnout dopravním expertům z měst a organizacím věnujícím se dopravnímu plánování aplikovatelný návod přizpůsobený na podmínky ve městech ČR, který specifikuje, jak připravit a realizovat Plán udržitelné městské mobility (Sustainable Urban Mobility Plan, SUMP).
V dosavadním dopravním plánování měst často chybí systémový přístup, opatření a investice v dopravě se tak rozhodují ad-hoc bez řádné analýzy jejich potřebnosti a dopadů, navíc bývá pozornost dopravních expertů zaměřena pouze na motorovou dopravu a její infrastrukturu. Rozhodování jsou pak činěna v krátkém časovém úseku a bez dlouhodobé vize. Volení zástupci měst a pracovníci relevantních odborů navíc čelí tlaku rozdílných, a mnohdy protichůdných, požadavků. Tyto problémy v dopravním plánování by měl řešit koncepčně právě Plán udržitelné městské mobility. Plán udržitelné městské mobility můžeme definovat jako strategický dokument určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech a jejich okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě zohledňuje zásady integrace, participace a evaluace. Základním posláním SUMP je pomoci zlepšit životní úroveň lidí ve městě, a to tak, aby byla zajištěna dostupnost dopravy za současného minimalizování jejích negativních dopadů na zdraví, společnost (kongesce a zábor prostoru) a životní prostředí (hluk a znečištění).
Metodika respektuje Akční plán městské mobility EU, který připravila Evropská komise v roce 2009, a evropský Balíček městské mobility z roku 2013. Metodika vychází ze soudobého stavu poznání a reflektuje doporučené postupy Evropské komise, obsažené zejména v tzv. evropské metodice tvorby SUMP (Wefering, F. et al., 2014), jejíž poslední aktualizaci Evropská komise publikovala v lednu 2014, a metodiky Jaspers (Preparation of Local and Regional Transport Master Plans - a Supporting JASPERS Guidance Note for Contracting Authorities in the Czech Republic) připravovaná pro kohezní politiky, a dále ze zkušeností evropských zemí, kde městské plány mobility existují již několik desetiletí (především francouzské PDU a anglické LTP), ale reflektuje také národní podmínky pro plánování a stávající standardy.
Předkládaná metodika plně respektuje metodiku evropskou (Wefering et al., 2014). Je však na rozdíl od ostatních místních metodik odlišná tím, že se důkladně věnuje analytické části SUMP a je celkově sestavena s ohledem na specifika dopravního plánování v České republice. Metodika je přizpůsobena místním podmínkám (především co se týče vymezení území, struktury řízení přípravy a realizace SUMP, možných zdrojů financování, sledovaných dat atd.), zdůrazňuje lokální kontext a zasazuje SUMP do procesů daných místní legislativou (SEA) a oproti evropské metodice podává i detailní přehled data a vstupů do analytické části.
Ke stažení:
Dokument ke stažení [4 MB, PDF]
Dokument ke stažení [4 MB, PDF]