• naše weby..
  • ..
  • .

Mozaika metodik a indikátorů udržitelného rozvoje

Mozaika metodiky a indikátory
udržitelného rozvoje

Metodický dokument

Operační program Doprava 2014-2020
Operational Programme Transport 2014-2020

Zpracovatel/garant: Odbor fondů EU

Popis dokumentu: Operační program Doprava 2014-2020 (OPD2) je dokumentem, na jehož základě je v období 2014-2020 realizována Finanční podpora z fondů Evropské unie pro sektor dopravy v České republice. OPD2 jsou realizovány zejména dopravní aspekty hlavních strategických cílů Národního rozvojového plánu resp. Národního strategického referenčního rámce. OPD2 je zaměřen na sledování priorit evropského a nadregionálního významu, přičemž je v jejich plnění komplementární s dopravními intervencemi v rámci Regionálních operačních programů. OPD2 je zároveň zaměřen na realizaci priorit a cílů daných Dopravní politikou České republiky na léta 2014-2020 a dalšími strategickými dokumenty. Naplňování všech zmíněných priorit a cílů bude samozřejmě provázeno i respektováním cílů udržitelného rozvoje.


Indikátory v metodickém dokumentu

Operační program Doprava 2014-2020
1. Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu
1.1 Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití železniční dopravy
Modernizace, obnova a výstavba tratí a zlepšování parametrů na síti TEN-T a mimo síť TEN-T (eliminace rychlostních propadů, omezení průchodnosti, traťové třídy zatížení, apod.), včetně infrastruktury pro příměstskou dopravu
Modernizace a rekonstrukce tratí a další infrastruktury související s modernizací v rámci železničních uzlů
Zvýšení komfortu a vybavenosti infrastruktury stanic a zastávek ve správě správce železniční infrastruktury včetně naplnění souvisejících požadavků TSI PRM a INF
Úpravy tratí vedoucí k zajištění interoperability a implementaci TSI
Modernizace zabezpečovacích zařízení a zavádění DOZ a automatického vedení vlaků spolu s využitím dalších moderních technologií (včetně kosmických) pro zvyšování bezpečnosti železniční dopravy a s tím spojeným rozvojem informačních bází (vč. popisu železniční sítě)
1.2 Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití vnitrozemské vodní dopravy v hlavní síti TEN-T
Modernizace a výstavba infrastruktury vodních cest (např. plavební stupně, plavební komory, objekty pro zajištění bezpečnosti, atd.)
RIS a návazný rozvoj infrastruktur prostorových dat
1.3 Vytvoření podmínek pro větší využití multimodální dopravy
Překladiště kombinované dopravy – modernizace a výstavba (mj. trimodální silnice-železnice-voda, bimodální silnice-železnice)
Napojení terminálů na dopravní infrastrukturu železniční, silniční, vodní a letecké dopravy, výstavba a modernizace terminálů a vybavení mechanismy, zavádění ITS včetně podpory mobility ode dveří ke dveřím
Výstavba doprovodné infrastruktury veřejného terminálu
Podpora nových technologií překládky a dopravních prostředků souvisejících s příslušnou technologií
Podpora přepravních jednotek pro kombinovanou dopravu.
1.4 Vytvoření podmínek pro zvýšení využívání veřejné hromadné dopravy ve městech v elektrické trakci
Výstavba a modernizace infrastruktury systémů městské a příměstské dopravy na drážním principu (metro, tramvaje, tram-train, trolejbusy)
1.5 Vytvoření podmínek pro širší využití železniční a vodní dopravy prostřednictvím modernizace dopravního parku
Obnova vozidlového parku osobní železniční dopravy
Úpravy vozidel vedoucí k zajištění interoperability a implementaci TSI včetně vozidlových součástí systému ERTMS
Obnova parku plavidel nákladní vodní dopravy
2. Silniční infrastruktura na síti TEN-T a veřejná infrastruktura pro čistou mobilitu
2.1 Zlepšení propojení center a regionů a zvýšení bezpečnosti a efektivnosti silniční dopravy prostřednictvím výstavby, obnovy a modernizace dálnic a silnic sítě TEN-T včetně rozvoje systémů ITS
Výstavba nových úseků silniční sítě TEN-T
Modernizace, obnova a zkapacitnění již provozovaných úseků kategorie D, R a ostatních silnic I. tříd sítě TEN-T
Podpora zavádění nových technologií a aplikací pro ochranu dopravní infrastruktury i optimalizaci dopravy
2.2 Vytvoření podmínek pro širší využití vozidel na alternativní pohon na silniční síti
vybavení veřejné dopravní infrastruktury napájecími a dobíjecími stanicemi pro alternativní pohony, mimo jiné v rámci existujících park and ride a placených parkovacích míst.
2.3 Zlepšení řízení dopravního provozu a zvyšování bezpečnosti dopravního provozu
Rozvoj systémů a služeb včetně ITS na síti TEN-T a ve městech pro řízení dopravy a ovlivňování dopravních proudů na městské silniční síti
Podpora rozvoje infrastruktur prostorových dat a zavádění nových technologií a aplikací pro ochranu dopravní infrastruktury i optimalizaci dopravy, vč. aplikací založených na datech a službách družicových systémů (např. Galileo, EGNOS, Copernicus aj.)
Rozvoj systémů a služeb ITS, GIS a infrastruktur prostorových dat (SDI), sítí a služeb elektronických komunikací pro poskytování informací o dopravním provozu a o cestování v reálném čase, pro dynamické řízení dopravy, ovlivňování dopravních proudů a poskytování informací a služeb
řidičům a cestujícím ve městech a v rámci sítě TEN-T a související infrastruktury
3. Silniční infrastruktura mimo síť TEN-T
3.1 Zlepšení dostupnosti regionů, zvýšení bezpečnosti a plynulosti a snížení dopadů dopravy na veřejné zdraví prostřednictvím výstavby, obnovy a zlepšení parametrů dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy mimo TEN-T
rekonstrukce, modernizace, obnova a výstavba silnic a dálnic ve vlastnictví státu mimo síť TEN-T včetně zavádění ITS, propojování regionálních dopravních řídících a informačních center s národním dopravním řídícím a informačním centrem včetně rozvoje infrastruktur rozvojových dat
výstavba obchvatů a přeložek
4. Technická pomoc
Podpora a zajištění implementace OP Doprava
TISK
i