• naše weby..
  • ..
  • .

Mozaika metodik a indikátorů udržitelného rozvoje

Mozaika metodiky a indikátory
udržitelného rozvoje

Metodický dokument

Národní strategie rozvoje sociálních služeb 2016-2025

Zpracovatel/garant: Sekce sociální a rodinné politiky, Odbor sociálních služeb, sociální práce a sociálního bydlení

Popis dokumentu: Rámcový dokument, který určuje směřování sociálních služeb v ČR na následující období. Vychází z obecné vize, že tato národní strategie stanovuje pouze globální cíle sociální politiky, resp. sociálních služeb. Konkrétní dílčí cíle, které se týkají jednotlivých poskytovatelů sociálních služeb, specifika regionálních sítí nebo návrhy na řešení sociálních problémů, jež se vyskytují na nižších samosprávných celcích České republiky, jsou (budou) obsahem krajských nebo obecních střednědobých plánů rozvoje sociálních služeb.


Indikátory v metodickém dokumentu

Národní strategie rozvoje sociálních služeb 2016-2025
A. Zajistit přechod od institucionálního modelu péče o osoby
se zdravotním postižením k podpore osob v přirozeném prostředí
A.1 Vytvořit a realizovat plán přechodu od ústavní péče k podpoře v komunitě s pomocí terénních, ambulantních a pobytových sociálních služeb komunitního typu.
A.1.1 Vytvořit implementační plán přechodu od ústavní péče k podpoře v přirozeném prostředí
A.1.2 Realizovat jednotlivé kroky pro naplnění plánu přechodu od ústavní péče k podpoře v přirozeném prostředí
A.2 Vytvořit podmínky pro zajištění potřebných kapacit sociálních služeb komunitního typu terénní, ambulantní i pobytové formy.
A2.1 Podpořit kraje, obce a poskytovatele sociálních služeb v procesu zavádění sociálních služeb komunitního typu a snižování kapacit sociálních služeb ústavního charakteru
A2.2 Nastavit finanční podporu z fondů Evropské unie na deinstitucionalizaci a prevenci další institucionalizace
A.2.3 Nastavit čerpání finančních podpor z rozpočtu České republiky na deinstitucionalizaci a prevenci další institucionalizace sociálních služeb (směrovat čerpání finančních zdrojů ze státního rozpočtu v souladu s politikami a právními úpravami směrem k sociálnímu začleňování).
A.2.4 Nastavit podporu sociální práce směrem k prevenci institucionalizace
A.2.5 Zvýšit informovanost a znalosti o smyslu a cílech transformace, rizicích péče v zařízeních ústavního charakteru a významu nezávislého způsobu života na úrovni krajů, jednotlivých zařízení, osob závislých na péči, jejich blízkých a dalších dotčených subjektů
A.3 Zajistit ochranu práv a kvality života lidí v ústavních pobytových službách po dobu přechodu od ústavní péče v péči poskytovanou v komunitě
A.3.1 Podpořit rozvoj organizací a vzdělávání pracovníků sociálních služeb s cílem naplnění základních zásad zákona o sociálních službách a Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením
B. Zajistit dlouhodobou udržitelnost financování sociálních služeb,
jež budou odpovídat potrebám uživatelu
B.1 Zefektivnit systém financování.
B.1.1 Definovat procesní změny vedoucí k cílenějšímu využití disponibilních zdrojů
B.1.2 jednotná legislativní úprava účetnictví pro poskytovatele sociálních služeb
B.1.3 Zajistit jednotnou formu vykazování dat v soc. službách
B.1.4 Zavést víceleté financování
B.2 Upravit systém financování podle jednotlivých úrovní: stát, kraj, obec.
B.2.1 Zpřesňování parametrů poskytování prostředků na podporu sociálních služeb formou vyrovnávací platby
B.2.2 Zohlednit specifika financování některých druhů služeb
B.2.3 Nastavit systém finanční podpory pro „síť nadregionálních služeb“
B.2.4 Zajistit adekvátní finanční podporu ze státního rozpočtu na oblast investic v soc. službách
B.2.5 Zajistit dostatečné finanční prostředky na služby komunitního typu
B.3 Zajistit adekvátní financování sociálních služeb, jejichž součástí je zdravotní péče.
B.4 Posílit roli příspěvku na péči ve financování sociálních služeb.
B.5 Zajistit odpovídající odměňování sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách.
B.5.1 Zajistit odpovídající odměňování sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách
B.6 Zajistit dostatečný objem finančních prostředků na sociální služby ve formě mandatorního výdaje státního rozpočtu.
B.6.1 Zajistit dostatečný objem finančních prostředků na sociální služby ve formě mandatorního výdaje státního rozpočtu
C. Prostrednictvím prostupných sociálních a zdravotních služeb
naplnovat potreby uživatelu/pacientu
C.1 Zákonně vymezit konkrétní druhy/parametry sociálních služeb, jejichž součástí je zdravotní péče ve vztahu k potřebám uživatelů.
C.1.1 Vymezit sociální služby v terénní, ambulantní i pobytové formě, vymezit jejich rozsah, činnosti, kvalitu včetně dalších standardů (např. personální), jež zajistí propojení sociálních a zdravotních služeb.
C.1.2 Nastavit paušální platbu za zdravotní péči u služeb na sociálně zdravotním pomezí.
C.1.3 Zavést prostupnou paliativní a hospicovou péči do systému sociálních služeb i zdravotních služeb
C.1.4 Definovat služby komplexní rehabilitace
C.1.5 Pokračovat ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví při přípravě reformy psychiatrické péče
C.1.6 Vymezit adiktologické služby ve vztahu k sociálním službám
C.2 Vymezit kompetence aktérů v oblasti sociálních služeb, jejichž součástí jsou zdravotní služby.
C.2.1 Vymezit aktéry, jež participují na poskytování sociálně zdravotních služeb
C.2.2 Vymezení kompetenčního modelu aktérů
C.2.3 Identifikovat riziková místa ve spolupráci aktérů
C.2.4 Navrhnout funkční systém spolupráce v rámci kompetencí a identifikovat dopad na legislativu
C.2.5 Navrhnout změnu příslušné legislativy
C.3 Zajistit personální zdroje pro sociální služby, jejichž součástí je zdravotní péče.
C.3.1 Zajistit adekvátní počet pracovníků poskytujících zdravotně - sociální služby
C.4 Zajištění personálních zdrojů sociálních pracovníků působících ve zdravotnictví a podpora multidisciplinárního přístupu v rámci case managementu.
C.4.1 Podpořit adekvátní počet sociálních pracovníků působících ve zdravotnictví.
C.4.2 Podpořit multidisciplinární přístup v rámci case managementu
D. Zlepšit postavení pečujících osob a pečující rodiny
D.1 Zvýšit sociálně-finanční zabezpečení pečujících osob.
D.1.2 Zavést nové formy finanční podpory pečujících osob a jejich promítnutí do souvisejících právních předpisů v oblasti sociálního zabezpečení i Zákoníku práce.
D.2 Zvýšit podporu pečujících osob prostřednictvím sociálních a zdravotních služeb.
D.2.1 Zajistit podpůrné činnosti pro neformální pečovatele.
D.2.2 Vymezit kapacitu některých soc. služeb pro výskyt nenadálé situace v rodině opečovávaných osob.
D.3 Zlepšit informovanost a vzdělávání pečujících osob, opečovávaných osob a veřejnosti.
D.3.4 Zajistit nabídku vzdělávání pro neformální pečovatele.
D.4 Zvýšit podporu neformálních pečovatelů ze strany veřejné správy.
D.4.3 Zlepšit podporu pečovatelů ze strany sociálních pracovníků obcí a ÚP.
E. Upravit nastavení systému inspekcí s důrazem na sledování
kvality sociálních služeb
E.1 Legislativně vymezit požadavky na kvalitu sociálních služeb.
E.1.1 Připravit legislativní změnu v oblasti standardů kvality sociálních služeb
E.1.2 Posílit oblast lidských práv v sociálních službách
E.2 Zajistit jednotný přístup inspekce.
E 2.1 Nastavit systém průběžného vzdělávání inspektorů
E 2.2 Nastavit jednotné metodické vedení inspekcí
E 2.4 Postupně navyšovat počet inspektorů sociálních služeb zařazených v rámci státní služby do MPSV.
E.3 Nastavit možnosti zvyšování kvality sociálních služeb.
E 3.1 Provést analýzu stávajících "nadstavbových systémů kvality" v oblasti sociálních služeb
E 3.2 Připravit návrh nadstavbového systému kvality sociálních služeb
E 3.3 Provést pilotní ověření nového návrhu nadstavbového systému u poskytovatelů sociálních služeb
F. Upravit způsob vstupu do systému sociálních služeb
F.1 Upravit systém registrací poskytování sociálních služeb.
F.1.1 Zpřehlednit registrační podmínky v zákoně č. 108/2006 Sb.
F.1.2 Kompetenčně a personálně posílit registrátory
F.1.3 Metodicky nastavit a zpřísnit kontrolní a sankční mechanismy vůči službám bez oprávnění (nelegální sociální služby)
F.2 Definovat personální a materiální standardy pro jednotlivé sociální služby.
F.2.1 "Formou vyhlášky definovat
personální standard pro jednotlivé sociální služby"
F.2.2 "Formou vyhlášky definovat
materiálně technický standard pro jednotlivé sociální služby"
F.2.3 Sjednotit metodické postupy u všech registrátorů
G. Rozvoj sociální práce a profese sociálního pracovníka.
Rozvoj povolání pracovníku v sociálních službách
G.1 Legislativně upravit výkon sociální práce a celoživotní vzdělávání sociálních pracovníků.
G.1.1 Předložit návrh zákona o sociálních pracovnících
G.1.2 Předložit legislativní úpravu profese a celoživotního vzdělávání sociálních pracovníků
G.2 Institucionálně a finančně podpořit rozvoj sociální práce.
G.2.1 Zajistit a podporovat vzájemnou spolupráci aktérů veřejné správy a ostatních subjektů při výkonu sociální práce
G.2.2 Zajistit účelově vázané financování výkonu sociální práce ve veřejné správě
G.2.3 Kvalitativní změna současné praxe výkonu sociální práce
G.3 Zvyšování prestiže sociální práce prostřednictvím osvěty a informování.
G.3.1 Realizovat osvětové aktivity (vazba na specifický cíl I.2)
G.3.2 Prezentovat alternativní přístupy v sociální práci
G.4 Rozvoj povolání pracovníků v sociálních službách.
G.4.1 Legislativně upravit výkon práce pracovníka v sociálních službách a jejich celoživotní vzdělávání
G.4.2 Zajistit účelově vázané financování výkonu práce pracovníků v sociálních službách a zajistit postupné zvyšování odměňování pracovníků v sociálních službách
G.4.3 Kvalitativní změna současné praxe výkonu povolání pracovníků v sociálních službách
G.4.4 Zvyšování prestiže povolání pracovníků v sociálních službách prostřednictvím osvěty a informování
H. Vytvářet sítě sociálních služeb, které reagují
na nepríznivou sociální situaci obyvatel
H.1 Provázat střednědobé plánování rozvoje sociálních služeb a síťování sociálních služeb s jejich financováním.
H.1.1 Zpracovat metodiku upravující tvorbu sítě soc. služeb
H.1.2 Zpracovat legislativní úpravu (vyhlášku k zák. č. 108/2006 Sb.)
H.1.3 Zajistit a podpořit souvislosti mezi leg. a neleg. činnostmi
H.2 Vymezit a nadále podporovat síť nadregionálních sociálních služeb.
H.2.1 Definovat pojem "síť nadreg. soc. služeb"
H.2.2 Vypracovat postup pro řízení a podporu sítě nadreg. soc. služeb
H.3 Posílit provázanost mezi obecní, krajskou a národní úrovní v oblasti střednědobého plánování rozvoje sociálních služeb.
H.3.1 Zahrnout téma spolupráce, informování a podílení se na zajištění soc. služeb v území do metodiky.
H.3.2Zahrnout téma spolupráce, informování a podílení se na zajištění soc. služeb v území do leg. úpravy
I. Zajistit jednotné chápání a používání základních pojmu včetně revize
současných druhů sociálních služeb
I.1 Jednoznačně vymezit základní pojmy v zákonech, vyhláškách a metodických pokynech.
I.1.1 Zpracovat návrh novely zákona o sociálních službách, který bude obsahovat jasné vymezení základních pojmů.
I.1.2 Zpracovat legislativní úpravu pro posuzování nepříznivé sociální situace pro sociální pracovníky poskytovatelů soc. služeb
I.2 Rozšířit jednotný výklad pojmů do cílových skupin.
I.2.1 Realizovat konference, semináře a další osvětové aktivity ke zvýšení informovanosti
I.2.2 Zajistit metodické vedení z úrovně MPSV směřující ke sjednocení chápání a výkladu pojmů mezi zástupci státní správy a samosprávy a poskytovatelů sociálních služeb
I.3 Revize současných druhů sociálních služeb.
I.3.1 Zpracovat návrh novely zákona o sociálních službách, který bude obsahovat revizi současných druhů sociálních služeb
I.3.2 Příprava podmínek pro sjednocení systém služeb pro rodiny a ohrožené děti
J. Podporovat tripartitní vyjednání v oblasti rozvoje sociálních služeb
J.1 Naplňovat cíle sektorové dohody pro sociální služby.
J.1.1 Vytvořit systém pro stanovení personálních standardů
J.1.2 Prověřit možnost aplikace ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání pracovníků působících v oblasti sociálních služeb
J.2 Pokračovat v jednání s partnery při realizaci Národní strategie rozvoje sociálních služeb.
J.2.1 Komunikovat v rámci stálých komisí (např. pracovní komise pro tvorbu personálních standardů a kvalifikací v soc. službách) i ad hoc pracovních skupin vytvořených k plnění konkrétních opatření této strategie průběh jejího plnění a výsledky.
TISK
i